Terug naar Onderzoek / Lector

Lector zijn: wat kan ik verwachten?

Een lector verricht praktijkgericht onderzoek binnen een hogeschool, samen met een eigen kenniskring. Je ontwikkelt nieuwe kennis, je draagt bij aan de beroepspraktijk én aan het verbeteren van het onderwijs. Je bent kortom een belangrijke spil in de driehoek onderzoek, onderwijs en praktijk.

Als lector, in de meeste gevallen een gepromoveerd onderzoeker, ben je specialist in een bepaald vakgebied én heb je je sporen verdiend in de beroepspraktijk. Vanuit jouw kennis en ervaring geef je leiding aan een onderzoeksgroep, ook wel een lectoraat of kenniskring genoemd. In het lectoraat werken docent-onderzoekers en vaak ook externe deskundigen samen aan concrete onderzoeksvragen uit de beroepspraktijk. Het is jullie opdracht om onderzoek te doen dat zowel bijdraagt aan het onderwijs als de praktijk. Evidence based, praktijkgericht onderzoek.

Vernieuw je vak

Als lector op een hogeschool krijg je de kans om echt een stempel te drukken op je vakgebied. Je krijgt veel mogelijkheden om het vak verder te helpen en te vernieuwen. Je onderzoekt en ontwikkelt nieuwe inzichten en publiceert hierover. Bovendien vertaal je nieuwe inzichten naar zowel het onderwijs als praktische toepassingen. Je bent dan ook een ware bruggenbouwer, die er energie van krijgt om deze vertaalslagen voor elkaar te krijgen.

Uitgelicht: Anneloes van Staa, Lector Transities in Zorg (Hogeschool van Rotterdam):

‘Ik kan op de hogeschool heel erg ondernemend zijn en m’n eigen richting bepalen. Je moet er wel van houden om nieuwe dingen aan te pakken; je gaat niet de gebaande paden op. Om uit onderzoek bruikbare, praktische kennis te halen is soms heel wat denkwerk nodig. Ik vind dat zeer uitdagend.’

Meer lezen

Wat doet een lector?

Onder het takenpakket van een lector vallen in ieder geval de volgende activiteiten:

  • Je initieert en coördineert praktijkgericht onderzoek naar concrete vragen uit de praktijk.
  • Je stelt een onderzoeksteam samen en stuurt dit aan.
  • Je werft subsidies.
  • Je werft partners en opdrachtgevers uit de praktijk.
  • Je onderhoudt je netwerk en zorgt dat het verder groeit.
  • Je presenteert en publiceert over onderzoeksresultaten.
  • Je vertaalt onderzoeksresultaten naar het onderwijsprogramma én naar toepassingen voor de praktijk.
  • Je geeft les en je begeleidt docenten.

Associate lector

In sommige kenniskringen wordt het onderzoek naast de lector gecoördineerd door een ‘associate lector’. Vaak iemand die gepromoveerd is of daarmee bezig is. Voor hogeschooldocenten kan deze functie een mooie loopbaanstap zijn op weg naar de hoogste functie voor een docent – lector zijn.

Uitgelicht: Tamara van Schilt, associate lector Toetsen en Beoordelen (HAN):

‘Onderzoek doen is de rode draad in mijn loopbaan. Ik word betaald om nieuwsgierig te zijn, zei ik vroeger wel eens tegen mijn kinderen. Wat ik zo leuk vind aan mijn vak, is dat je steeds weer helemaal in een nieuw onderwerp duikt, ‘alles’ mag vragen wat je wilt en zinnige antwoorden zoekt. Daarnaast houd ik van de afwisseling: als lector haal je bijvoorbeeld ook onderzoeksopdrachten binnen, en je begeleidt promovendi.’

Meer lezen

Voordelen van werken op een hogeschool

Het werken op een hogeschool biedt je een groot aantal voordelen:

  • De sterke relatie met de praktijk is zowel in het onderwijs als in het onderzoek te merken. Je levert een directe bijdragen aan het oplossen van praktische en maatschappelijke vraagstukken.
  • Je krijgt veel ruimte om je eigen pad in te zetten; eigen initiatief wordt gewaardeerd.
  • Je werkt veel in teamverband, een groot pluspunt wanneer je je huidige werk te solistisch vindt.
  • Je taken zijn gevarieerd: van onderzoek en onderwijsontwikkeling tot het begeleiden van scripties.
  • Het hbo kent een prima cao en uitstekende arbeidsvoorwaarden.
  • Werken in deeltijd is goed mogelijk – sterker nog, de meeste lectoren hebben een parttime aanstelling.