Terug naar Onderzoek / Lector

Wat doet een lector?

Een lectoraat is bijna synoniem aan groei. Een lector initieert en coördineert praktijkgericht onderzoek naar vraagstukken die leven bij het bedrijfsleven of in de maatschappij. Bijvoorbeeld op het gebied van zorg, milieu, ruimtelijke ordening of veiligheid. Dat doet hij met een team deskundigen uit de praktijk en docenten; het zogenaamde lectoraat of kenniskring. De verkregen kennis en inzichten publiceert hij en vertaalt deze naar onderwijs en praktische toepassingen. Je bent letterlijk de brug tussen onderwijs en praktijk.

Als lector heb je de mogelijkheid om je vak te vernieuwen. Juist het werken met studenten die met verrassende ideeën of vragen komen, die nog geen last hebben van conventies, maakt dat je soms een stap verder komt. Ook het sparren met experts binnen je vakgebied brengt je op ideeën. En wellicht haal je juist inspiratie uit aanpalende vakgebieden. Op hogescholen is dat allemaal aanwezig.

Werkzaamheden van een lector:
– Het initiëren en coördineren praktijkgericht onderzoek aan de hand van concrete vragen uit de praktijk.
– Het samenstellen en aansturen onderzoeksteam.
– Het werven van subsidie(s).
– Het werven van partners en opdrachtgevers uit de praktijk.
– Het onderhouden en uitbreiden van je netwerk.
– De resultaten vertalen naar onderwijs en praktische toepassingen.
– De uitkomsten presenteren en publiceren.
– De uitkomsten vertalen naar onderwijsprogramma.
– Doceren.
– Het begeleiden van docenten.

Netwerk
Lectoraten bestaan sinds 2001. Inmiddels zijn er zo’n 500 lectoren in Nederland. Ze zijn aangesloten bij landelijke netwerken en delen hun expertise met elkaar. Kijk voor meer informatie en de lectoraten op www.lectoren.nl.

Ben jij een autoriteit op je vakgebied, heb je een sterk netwerk en wil je graag praktijkgericht onderzoek doen? Informeer dan eens welke kenniscentra de hogescholen van jouw voorkeur hebben.

Klik hier voor een overzicht van de hogescholen.