Terug naar blogoverzicht

En dit is nu een docentenpiek: fun & games in the end (2)

Week 2

Deze blogpost is een vervolg op mijn blog: En dit is nu een docentenpiek: de accreditatie

Maandag

Dit was een erg rommelig dagje. De game-vierdaagse (vanaf donderdag) komt eraan, dus heel veel kleine eindjes moeten afgerond worden. De deelnemers moeten de laatste details krijgen over start, inschrijvingen en betalingen. Alle studenten die aan de voorbereidingen deelnemen moeten geïnformeerd worden.
Bijna tussendoor doen we het assessment van Arctic Wolf, één van de gamestudio’s die we in de minor Serious Gaming hebben toegelaten en gesteund om een bedrijf te starten. Op veel fronten hebben ze het goed gedaan. Twee van de software engineers willen in hun eigen bedrijf gaan afstuderen. De cijfers zijn voor deze minor hoopgevend. Ze hebben stagiaires gevonden om hun 3D-art verder uit te bouwen.

Dinsdag

Jeroen, collega-docent van de Calo, de opleiding voor Lichamelijke Opvoeding van Windesheim, komt vroeg in de ochtend een kijkje nemen bij Cibap. Cibap wordt van donderdag tot en met zondag het episch centrum rondom gaming. Vrijdag begint de 2de editie van de Global Game Jam in Zwolle (#GGJ18Zwolle). Dit is een wereldwijd evenement waarbij deelnemers tegelijkertijd aan het bouwen van games werken. Dit jaar is de schatting dat er meer dan 40.000 deelnemers zijn op meer dan 800 locaties. Vanuit onze minor, 038games, organiseren we dit. Cibap studenten zijn betrokken bij de voorbereiding.

Om 17 uur om precies te zijn, wordt het thema onthuld en aansluitend zal Jeroen een teambuilding-activiteit doen zodat de deelnemers elkaar leren kennen. Cibap is een Zwolse mbo-opleiding, gespecialiseerd in creativiteit. I.s.m. de game-opleiding van Cibap draaien we in hun gebouw de minor Serious Gaming / 038games.
We bespreken wat oefeningen en zijn aanpak. Ik denk dat dit helemaal goed gaat komen. Jeroen is vol energie en ziet het als een leuke kans om met deze groep een uurtje of anderhalf op te trekken en een basis voor een leuk weekend te leggen.

Mijn side-project, het Techatelier, staat even op een waakvlam deze weken. Wel één heel belangrijk gesprek met een beleidsmedewerker van de gemeente. Dus haast ik me naar een ander gebouw in Zwolle om met haar te spreken. Mijn ambities met dit project zijn groot: het landelijk binnen- en buiten school neerzetten van ICT en techniek onderwijs. Daar heb je uiteindelijk ook een gemeente bij nodig als partner. En in deze ‘dans’ praat je dan op verschillende niveau’s met politici en ambtenaren. Daphne is een hele goede. Ze kent de wegen en het klappen van de zweep. We praten wat bij, wat er door mij de afgelopen twee maanden gedaan is. En we constateren dat de aankomende gemeenteraadsverkiezingen een enorme kans bieden. Daar is dus in februari werk aan de winkel om midden maart de fracties een plan te geven.

Last-but-not-least ga ik naar de eindpresentatie van mijn Fondsenatelier-studenten. Jana, Janiek en Nick hebben uitgezocht waar en hoe voor het Techatelier fondsen te verwerven zijn. Dit hebben ze gedaan binnen hun minor Fundraising, Grantmaking & Sponsoring. Hun onderzoek was diepgaand en geeft veel openingen voor de nabije toekomst. Ik neem een paar adviezen mee naar een groep Communicatie-studenten die volgend semester een communicatiestrategie naar bestuurders gaan uitwerken.
De studenten zelf zijn na de presentatie bijna klaar. Ze hebben nog één heel belangrijke afspraak: een pitch in februari bij een potentiële, grote sponsor uit de energie-techniek sector. Een zeldzame kans om, behalve onderzoek én advies, ook echt bij een sponsor beargumenteerd om geld te vragen.

Wij, de examinatoren en gecommitteerde, zagen hem strak van de zenuwen zijn presentatie geven

Woensdag

Een dagje ren je rot met de auto en niet met de trein. Spullen halen en daarna door naar Zwolle voor een afstudeerassessment.
Zo, wat was deze student zenuwachtig. Wij, de examinatoren en gecommitteerde, zagen hem strak van de zenuwen zijn presentatie geven. De antwoorden op kritische vragen over de diepte van zijn onderzoek, zijn aanpak en eindconclusies kwamen er met horten en stoten uit. De aanwezigheid van zijn stagebegeleider gaf hem niet voldoende zekerheid. Jammer, want met wat meer ontspanning had het resultaat wel een punt hoger kunnen zijn. Het kon net. Het stagebedrijf was in elk geval voldoende overtuigd van zijn kunnen en na wat afrondende werkzaamheden ligt er een arbeidscontract voor hem klaar.

En dan haasje-repje weer naar Cibap. Vanaf vrijdag start de Global Game Jam. Een team van zes studenten is dan al een paar uur bezig een grote ruimte, het Atelier, aan te kleden voor de komende vier dagen. De creatieve studenten hebben allerlei dingen uitgedacht en ontworpen. Omdat de ruimte toch aangekleed is, komen er donderdag al ruim 50 kinderen en 20 studenten van Cibap van de game-opleiding voor een dagje coderdojo.

Naast een logo voor de GGJ18Zwolle, t-shirts en een vlag (die daadwerkelijk door sponsoring van RYSST en Drukwerkdeal kan gaan wapperen) hebben ze de aankleding van een ruimte uitgewerkt. Er komen gezellige zitjes van pallets, een lichtstraat en tegen de ramen wordt game-art geplakt.

Het is veel werk en na een paar uur worden we door de schoonmaak het pand uitgezet. Donderdagmiddag moeten we het maar afmaken.

Donderdag

Om iets voor negen uur verzamelen de begeleiders voor de coderdojo-dag zich. Iets na negen uur komen alle kinderen en studenten. Ze krijgen een thema ‘golven’ en gaan in groepjes aan de slag. De kinderen zijn leerlingen van Onderwijsroute1014 in Zwolle. Een school met leerlingen van 10 tot 14 jaar, die in dit schoolconcept op één school blijven. Het Techatelier verzorgt daar een halve dag in de week ICT en techniek onderwijs. Deze dag hoort daarbij.
Cibap heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om pers uit te nodigen. Een leuk artikel verscheen aan het einde van de dag online en is op vrijdag in de krant gepubliceerd.
Een moderne school heeft zijn vlogteam, toch?! De Onderwijsroute wel. Bekijk de vlog van de codedag:

Aan het einde van de drukke dag beseften we dat we iets unieks gerealiseerd hadden: primair en voortgezet onderwijs samen met mbo-studenten en begeleid door hbo-studenten. Een mooie samenwerking die naar meer smaakt.

Vrijdag

De voorbereidingen voor de GGJ die vanaf 3 uur zal starten wordt voorafgegaan door een belangrijk, laatste assessment van een Serious Gaming team: het Escape Room team bestaande uit Marten (hbo-student Electrotechniek Saxion), Rosanne (afstudeerster HBO Communicatie & Multimedia Design (CMD) van de HAN), Niels-Peeter (mbo-student Cibap Grafische Vormgeving), Dennis (hbo-student Small Business Retail Management), Darryn (hbo-ICT student software engineering) en Ariane (hbo-studente Social Works).

En als ik het dan mag hebben over een uber superproject, dan is dat de Escape Room, codenaam ZS37, dat voor de politie ontworpen en ingericht is. Het eerste, ontwerpen, was knap; het tweede, inrichten, een mega-prestatie.
De locatie is het Zwitsalterrein in Apeldoorn waar een kingsize ruimte (ongeveer 50 bij 20 meter) is omgetoverd tot een slimme escape room waar agenten awareness opdoen van protocollen die ze zouden moeten kennen. Zeven ruimtes met 12 puzzels, geluid, acteur en monitoring (voor de terugkoppeling) en een autobom aan het eind. Opdrachtgever Arno Musch en wij van de opleiding zijn een behoorlijk risico aangegaan en hebben de lat erg hoog gelegd. De eerste fasen met concepten, onderzoeken, prototypen en testen van puzzels was nog lekker achter het bureau. De erg koude werkelijkheid trad vanaf eind november in, toen de kale fabrieksruimte omgetoverd moest worden in een functionerende escape room. Dat is in de laatste week van januari ook zo goed als gelukt. Het project is gerealiseerd met ondersteuning van de deskundigen van The Great Escape in Zwolle.
De politie gaat de komende maanden onderzoeken of de Escap Room goed werkt. Als dat het geval is, wordt besloten of ze een leermiddel kan worden voor de bijna 55.000 politieagenten in Nederland.

Om een indruk te krijgen van het eindresultaat heeft Niels-Peeter een trailer gemaakt:

De Escape Room is op 1 februari op een groot innovatiecongres van de politie onthuld. Samen met een aantal VR-games die binnen 038games gerealiseerd zijn voor de Politieacademie op het gebied van Gevaarsbeheersing en Verkeersvaardigheden.

Uiteraard kregen de studenten een ruime voldoende voor hun werk. Niet alleen de gefaseerde aanpak, maar ook alle documentatie, een Game Design Document en alle instructies om de Escaperoom te runnen, die aan de politie opgeleverd is rondom gaming als educatief middel.

En dan begint de tijd te dringen voor de start van de Global Game Jam. De laatste afspraken met de huismeesters en de ICT-ers van Cibap over ruimtes, sleutels en codes. Als de eerste deelnemers zich melden weet ik dat ik mijn introductie moet gaan voorbereiden. Het is al snel 5 uur.

Over het weekend hoef ik niet veel te schrijven, dat kan het beste worden teruggekeken. We mochten ons gelukkig prijzen met een volledig vlogteam (Laura en Robin) en presentator Christian. Cameraman Jasper klaarde voor de eerste keer prima deze klus. Mirthe maakte duizenden foto’s. Hetzelfde team heeft de verslaglegging ook in 2017 gedaan en was dus helemaal op elkaar ingespeeld.
Er zijn in het totaal zeven vlogs gemaakt. Bekijk de eerste hier:

Alle vlogs van het weekend, het harde werken, moeilijke wakker worden, danceworkshop en optreden door het Zwolse XoXoDance, de playtests, de jurybeoordeling en nog veel meer is te bekijken op het GGJZwolle youtubekanaal.

Uiteindelijk namen er aan de 10de editie van de Global Game Jam 2018 wereldwijd 42.600 deelnemers deel, op 803 locaties en ze hebben 8.606 games gebouwd.

Het waren twee enerverende en drukke weken. En nu slapen!