Terug naar blogoverzicht

En dit is nu een docentenpiek: de accreditatie (1)

In de laatste twee weken van een semester maken wij, docenten in het hoger beroepsonderwijs, een enorm werkpiek mee. Deze, tussen semester 1 en 2, is extreem druk. Bij ons, HBO-ICT van Hogeschool Windesheim, betekent dat voor ruim 1.500 studenten tentamens maken en nakijken, assessments afnemen en afstudeerpresentaties. Beoordeling én administratief afhandelen. En dan doen we daar in die twee weken ook nog wat bij: we organiseren een Winnovation, waar deze keer ruim 95 stands zijn met dito teams en honderden bezoekers van binnen en buiten Windesheim, opdrachtgevers, pers, headhunters etc. En last-but-not-least hebben we accreditatie. En dat in twee weken.

Om daarna direct door te gaan met het volgende semester en ruim 200 afstudeerders, waarvan hun opdracht nu ook beoordeeld moet worden. Ze willen aan de gang. Sommige docenten doen nog wat extra dingen, omdat we graag met studenten werken. Ik organiseer mede de Zwolle-editie van de Global Game Jam in het weekend van 26-28 januari. En al dit leuks moet natuurlijk ook voorbereid worden. Hieronder een dagboek van deze twee weken, minus en plus twee dagen.

Dag -2: Ziek. Dat helpt niet. Want er moeten afstudeerportfolio’s voorbereid worden.
Dag -1: Vitamines, assessmentrooster en die dingen voor maandag. Zal ik een nachtje in Zwolle blijven slapen?

Hieronder een dagboek van deze twee weken

Dag 1, maandag

Een dag met assessments. Een assessment duurt maximaal twee uur waarbij de studenten hun product presenteren en een eigen beoordeling geven, onderbouwd met bewijsstukken. Hetzelfde format krijgen ze ook bij het afstuderen. Het is gebaseerd op het HBO-i competentiemodel.

Het eerste assessment is een Serious Gaming groep die een mooi Proof of Concept voor autistische kinderen (6 – 10 jaar) en communicatie heeft gemaakt. Augmented Reality meets bordgame en tabletgame. Mooi ontwerp, goed uitgevoerd en veel leerpunten gelukkig.

Daarna door naar drie Entrepreneurship assessments. Wisselende niveaus van “kan net” tot “zeer ruim voldoende”. Twee van de drie gaan als bedrijf verder. Onze langjarige bedrijfs- en studentencoach-inschatting: één gaat het redden. De ander heeft qua idee kansen, maar management, de ondernemers, moet toch echt anders. Eerst maar eens afstuderen deze mannen en dan over 6 maanden verder kijken.
Allemaal voldoendes, afronden en om 10 uur thuis. Morgen wordt een lange dag. Van 8:30 – 21:30 uur.

Dag 2, dinsdag

Om half 9, de slaap nog uit de ogen wrijvend, begint de dag met vijf assessments. Eerst twee Serious Gaming-teams en daarna drie deeltijd. Een zeer goed voorbeeld van onprofessioneel gedrag en daarna een supervoorbeeld hoe het wel kan. Onprofessioneel is in de presentatie je medeteamlid een sneer geven, voor deze zijn zelfreflectie mag doen. Ja, daar vind ik wat van en dát krijgt hij in de beoordeling ook te horen. Het businessplan achter deze gamestudio over het Roblox gameplatform mag er dan weer wel wezen. Het superteam heeft aan alle eisen voldaan voor de opdrachtgever en voor ons, de opleiding. Een mooi cijfer en het project wordt een visitekaartje op de Winnovation, aankomende donderdag. VR-software van hoog niveau, AI-implementatie, realistische art, goede overdracht documentatie, Game Design Document, technische documentatie en een gebruikershandeling. Poster, logo’s, het is er allemaal. Mbo- en hbo studenten in één team. Zo zien wij het graag.

De drie deeltijdprojecten wisselen qua ambities en kwaliteit. Het team met een opdrachtgever heeft gefocust gewerkt en kan daarmee ook makkelijk alle HBO-i competenties aantonen. Een lastig onderzoek, de AVG-wetgeving, is voor de opdrachtgever in een gedegen rapport en advies samengebracht en gepresenteerd. Als extra is dit in een knap vormgegeven flowchart/stappenplan gegoten. Het gepresenteerde implementatieplan gaat gebruikt worden. De student die werkt bij de opdrachtgever is als adviseur aan de stuurgroep van de directie toegevoegd. Heel veel mensen blij en weer een mooi cijfer. Security Engineering en Business ICT Management samengebracht.

In de trein werk ik mijn administratie en mail bij. Op 25 januari start een belangrijke activiteit die tot de 28ste duurt. Daarover meer de komende dagen. 22 uur: Zo even uitpuffen en morgenochtend een afstudeerpresentatie en -beoordeling. Dat is altijd spannend voor een student die maanden hard gewerkt heeft om zijn hbo-niveau en professionaliteit aan te tonen.

Dag 3: woensdag

Een afstudeerder die netjes werk afgeleverd heeft. Dat is geen hele hoge lat voor een BIM-student. Het mag dus wat kritischer van de opdrachtgevende organisatie. Wat altijd weer lastig is, want valt zo’n onderzoeksresultaat wel goed? Afijn, een voldoende en deze verse HBO-ICT’er gaat zijn weg in het werkveld wel vinden.

De rest van de dag heel veel voorbereiden voor de Winnovation en de evenementen volgende week: de coderdojo-dag de 25ste en de Global Game Jam van 26 – 28 januari. Sponsoren, T-shirts, eten, programma, heel berichtjes over Slack, wat achterstallige communicatie en de bijbehorende financiën. Ik ben er druk mee. Eventmanagement kan ik ook nog aan mijn takenpakket toevoegen.

In mijn rol als Ondernemende Docent coach ik ook nog studenten in het bevorderen van ondernemerschap. Windesheim stimuleert studenten om én met hun studie én met hun bedrijf bezig te zijn. Meer dan 200 studenten doen dat. Elk domein heeft een docent die deze studenten(bedrijven) begeleidt: de Ondernemende Docent. Er zijn weer twee studenten toegevoegd als student met een TopOndernemersRegeling (TOR) status. Hiermee kunnen zij afstuderen in hun eigen bedrijf. Aan dat afstuderen zijn wel strenge voorwaarden verbonden. Het vinden van een goede begeleider en voldoen aan alle HBO-i competenties. Het lijkt erop dat komend semester maar liefst vijf studenten gebruik gaan maken van deze regeling.

Dag 4: donderdag

Om 9 uur zaten alle collega’s er klaar voor: de start van de accreditatie met een kick-off voor de jury. De dag was gepland rondom Winnovation, ons halfjaarlijkse studentenevent waarin nu 95 studententeams hun producten en diensten toonden voor elkaar, opdrachtgevers, medestudenten en pers. En nu ook voor een accreditatie jury. Alleen de storm, code rood vanaf 11 uur, gooide veel roet in het eten. Zo had de sluiting van het X-gebouw al een ruimteprobleem veroorzaakt. Het werd een gezellige middag met fun & games en aan het einde vijf awards. De mooiste is altijd de Publieksprijs. Deze keer voor Moody.

Hoe onze studenten zich voorbereiden op zo’n event is te zien in de video The Road to Winnovation. Het laat ook mooi in beeld gevangen onze werkmethode in de keuzeminoren zien.

Vanaf half 6 startte een tweetal deeltijd-assessments. Daarna moest ik in ruim twee uur mijn weg naar huis zien te vinden. De storm was langs ons heen gegaan. Niet aan de NS. ’s Avonds laat drong pas tot me door dat we de accreditatie vlekkeloos doorstaan hadden. We kunnen gaan met ons onderwijs en studenten opleiden en laten groeien in ICT-professionals. Dat is een schouderklop aan iedereen waard.

Dag 5: vrijdag

Rijden de treinen? Gelukkig. Op naar drie assessments minor Serious Gaming-projecten. De winnaar van de Winnovation Award in de categorie Games is de laatste. De game, Manny, is een onboarding game dat draait op het Apple platform. Gebouwd in Unity door drie hbo-ICT studenten en twee mbo-studenten. De opdrachtgever is blij, studenten trots. Het cijfer van een 8,5, de beste van alle SG-teams, lijkt een beetje tegen te vallen. Ja, dat kan dus ook.

Na 6 uur assessments stap ik op de trein. Er rest mij nog een jury-overleg als jurylid voor het Managementboek van het Jaar 2018. De longlist moet worden samengesteld. Dat doe ik met vijf mede-juryleden en daarna eten we een hapje.
Morgen is het een dagje niets. En dan weer voorbereiden en opladen voor de tweede week.

Wordt vervolgd...