Terug naar blogoverzicht

Evenementen met en door studenten: de Global Game Jams

In mijn vorige blog kon je lezen dat het organiseren van evenementen een mooi deel van ons docentenwerk kan zijn, maar met risico’s. Toch is er weinig mooier dan met studenten van hbo’s en mbo’s dingen opzetten die hun helpen om beter te worden. Ze krijgen en nemen verantwoordelijkheid.

De Global Game Jam’s

Al ruim tien jaar wordt in het laatste weekend van januari de Global Game Jam georganiseerd. Een lang weekend waarin team van artists, developers, game designers, studenten en professionals voor hun lol een game ontwerpen en bouwen. Het evenement is wereldwijd. Jaarlijks behoren universiteiten en hogescholen typisch bij de organisatoren en deelnemers. Studenten en werkveld. Om de omvang in te zien, in 2020, dus net voor de uitbraak van corona, werden in 118 landen, op 934 locaties 9601 geregistreerde games gemaakt. Als docent ben je in staat deel te nemen aan dit soort evenementen. Of, zoals ik, het heft in eigen hand te nemen en een GGJ-locatie op te zetten.

De eerste organiseerde ik in 2017, de tweede in 2018 en de laatste in Zwolle in 2019. Toen werd het lastig een locatie te vinden. Drie jaar op rij zaten we bij het Cibap in de Ontwerpfabriek, een MBO voor de creatieve industrie. Teams uit onze Game Studio minor namen deel. We hadden drie vaste teams, software developers en GGJ-toeristen die elk jaar een andere locatie bezochten. Vrijdag 17 uur de kick-off en zondag 15 uur klaar en games uploaden naar de servers van GGJ.org.

Het voordeel van werken met creatieve studenten in de voorbereiding is dat ze fantastische dingen kunnen bedenken en realiseren.

De organisatie: fantastisch studentenwerk

De Global Game Jam is een strak georganiseerd festijn. Eén centraal thema wordt om 17 uur lokale tijd bekend gemaakt. Lokaal kun je met de organisatie dan alle kanten op, maar het moet wel betaald. Ik vond veel steun bij studenten van Cibap en management van Cibap en HBO-ICT van Hogeschool Windesheim. Voor een luttele 50 euro hadden de studenten een compleet verzorgd weekend, eten, slapen en beveiliging, de klok rond. Wil je dit in een school organiseren dan moet er ‘s nacht bewaking en iets van EHBO zijn. Dus die 50 euro is een bijdrage. Leerpunten van andere wat grotere locaties was om niet zelf te gaan koken. Dus het warme eten kwam via een cateraar. Het voordeel van werken met creatieve studenten in de voorbereiding is dat ze fantastische dingen kunnen bedenken en realiseren. We hadden eigen vlaggen, gesponsorde T-shirts, gesponsord drinken en twee jaar lang een vlogteam dat het hele weekend meeliep (en at en dronk).

Zet studenten in bij leuke en uitdagende vraagstukken en ze vliegen.

De mooie ervaring: 2018

2017 was de opwarmer, achteraf de uitgebreidste en meest speelse. 2018 was super “by-the-playbook” en 2019 was te klein en kwam ook verkeerd uit qua weekend. Maar 2018, het was super. Met het thema “transmission” konden de teams alle kanten op. Het 2017-vlogteam was bereid ook in 2018 het weekend bij te wonen en te filmen. Kijk maar naar de eerste aflevering van 2018 op het Youtube kanaal GGJZwolle:

Elk jaar werkte een team van Cibap- en andere studenten mee aan de voorbereiding. Tip van de docent: “zet studenten in bij leuke en uitdagende vraagstukken en ze vliegen”. De ruimtes van Cibap zagen er dat weekend bizar mooi uit. Tientallen vierkante meters raam waren gedecoreerd met klassieke en populaire game-karakters. De gangen waren verlicht en met kratjes waren chill- en zithoeken gemaakt. Deze werden voornamelijk s ‘nachts gebruikt voor even een break met spelletjes (weerwolven was populair) en wat bier natuurlijk. Slapen kwam er zeker de tweede nacht niet van; er moest een game af!

Als hoofdorganisator heb ik dat weekend een fantastische tijd gehad. Letterlijk niets te doen gehad. Beetje rondkijken, gezellige gesprekken, wat werken en de activiteiten regelen. In 2017 was dit trommelen, in 2018 een dansworkshop onder begeleiding van een dansgroep. Ach, ze bewogen wat en waren even los van de Pc’s. Spontaan meldde zich een componist die voor veel teams (en hun games) muziek maakte. Het verhoogde de game én de ervaring van de deelnemers. Kortom met een zeer goed gevoel sloot ik af. Op naar huis. Tsja, en toen viel ik om… zie mijn eerdere blog over werken en balans houden.