De wereld om ons heen
De trage vraag
Stelt u hem wel eens! De trage vraag? De vraag die je even stilzet en tot reflectie dwingt. Ethische vragen soms. In de ICT gebeurt dit weleens. We dwingen studenten na te denken over ethiek in een verplicht stuk van hun opleiding. Ze moeten in hun afstuderen een ethische kwestie onderzoeken, gerelateerd aan hun project. Dat zijn, zeker voor bèta-mannen – of liever gezegd jongens, want ze zijn begin 20 – erg moeilijke en abstracte vragen.
De impact van ons werk laat zich niet direct zien. Kunstmatige intelligentie (AI) en robotica zijn heerlijke thema’s om projecten mee te doen en af te studeren bij onze partner Scania. Maar wat is het toekomstperspectief voor de vrachtwagenchauffeur? We krijgen steeds meer de vinger achter blockchain. Van de mogelijkheden die dit biedt in bijvoorbeeld de financiële wereld, schrikken onze Finance Service Management collega’s. Of concreter: de postbode is bijna verdwenen uit het straatbeeld dankzij de opmars van e-mail en chat. Gelukkig voor PostNL is er e-commerce gekomen en compenseren de pakketjes de brieven.
Grote vraag naar ICT-talent
Ons werkveld is voor onze school erg belangrijk. Studenten van Hogescholen gaan in belangrijke mate aan de slag in hun directe omgeving. Zeker in Zwolle gaat de meerderheid regionaal aan de werk. Een uitzondering verhuist richting de Randstad of buiten de landsgrenzen. Dus in stages en afstuderen komen wij veel, talenthongerige, bedrijven tegen. De vraag naar ICT’ers en de druk op hen is enorm. Kansen dus. We zien slimme trucs in werving en selectie. Als docent heb je enige invloed op de keuzes die studenten maken. Het gaat daarbij niet alleen om het werk, maar ook de bedrijfscultuur.
Zo organiseren we Bedrijvencontactdagen waar bedrijven zich kunnen presenteren voor stages, bijbanen etc. Slimme studenten binnen Windesheim hebben ontdekt dat ze talent ook zelf kunnen binden, en zijn Rent-Your-Student-Scrum-Team gestart als studentondernemer. Een ICT-dienstverlener waar bedrijven ICT-studententeams kunnen inhuren. Met twee vestigingen inmiddels, in Zwolle en Utrecht. Een kleine 30 studenten zijn aan het werk binnen één jaar tijd. Omdat ze nog studeren en tientallen ogen in de opleiding hebben, zijn ze bedrijven een flinke stap voor. Een gat in de markt en een gezond verdienmodel.
Onze studenten winnen prijzen en oorkondes in diverse categorieën!
Etaleren wat je kunt
Tweemaal per jaar draaien wij dat om. Dan glimmen onze derde- en vierdejaars studenten van trots op een expo die het semester afsluit: Winnovation. Bedrijven zijn opdrachtgever en publiek tegelijkertijd. Mooie (serious) games, vette en belangrijke apps, slimme (bedrijfs)concepten, veiligheidsoplossingen, IT-Innovaties met blockchain, etc. Gemiddeld 80 projecten per Winnovation. Dat zal groeien, want het studentenaantal neemt al jaren fors toe.
En ze winnen prijzen en oorkondes in diverse categorieën. Trots is, wat iedereen aan het einde van de dag voelt. Onze studenten, onze opdrachtgevers en ik als docent. Onderwijs gegeven. Project opgeleverd. Studenten gecoacht. Assessment afgenomen over wat en hoe ze geleerd hebben, met meestal een positief resultaat. Missies geslaagd. De wereld weer een stukje ICT rijker. Bij een glas bier overwegen we nog een trage vraag.
Wil je meer praktijkverhalen lezen? Klik dan hier!