
Jolien Grolleman
Onderzoeker en docent
Hogeschool Leiden
Hogeschool Leiden kwam al in beeld tijdens haar afstuderen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze behaalde de bachelor Pedagogische Wetenschappen en de master Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding. Haar stage en masterscriptie deed ze bij de hogeschool. Na haar afstuderen kon ze blijven; in dienst als onderzoeker. Een jaar later ging ze ook lesgeven. Nu combineert ze twee dagen per week onderzoek met twee dagen onderwijs. ‘Ik wilde vroeger juf of schrijver worden. Nu ben ik het allebei!’
Onderzoeker en docent
Hogeschool Leiden
‘In 2020 kon ik als onderzoeker aan de slag voor de onderzoeksgroep die nu Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling heet. Ik was betrokken bij twee lopende onderzoeken: één rondom OuderTeam, een preventieve interventie om aanstaande ouders beter voor te bereiden op het ouderschap. En het onderzoek Leuker voor later, waarin het welzijn van ouders wordt gemonitord tijdens het ouderschap. Ik verzamelde en analyseerde data, onderhield contact met de betrokken praktijkpartners, schreef artikelen en schreef mee aan subsidieaanvragen.’ Als onderzoeker op de hogeschool stond ze ook in contact met het onderwijs: door gastlessen te geven, opdrachten voor studenten te bedenken en afstudeerders te begeleiden.
‘Ik merkte dat deze onderwijsgerelateerde werkzaamheden mij veel voldoeding gaven. Het leek mij ontzettend leuk om naast mijn werk als onderzoeker studenten te begeleiden in hun ontwikkeling tot professional en ze te mogen inspireren en enthousiasmeren.’ Ze startte met lesgeven, eerst één dag in de week, later werden dat er meer. ‘Ik geef nu vakken over pedagogiek en ouderschap en vakken waarin ik studenten begeleid bij het doen van praktijkgericht onderzoek. Ook ben ik studieloopbaanbegeleider van een klas.’ Toen ze voor het eerst voor de klas stond was ze nog jong, 24 jaar. ‘Dat was best spannend, maar ik wist dat ik veel kennis meenam vanuit mijn studie en het praktijkgerichte onderzoek dat ik deed. Het voordeel: je zit op hetzelfde level als de studenten, begrijpt elkaar snel.’
Sinds de zomer van 2022 heeft ze qua onderzoek nog maar één focus: haar eigen promotieonderzoek naar de relatie tussen partners in de eerste jaren van het ouderschap. ‘Mijn promotieonderzoek is een samenwerking tussen Hogeschool Leiden en de Universiteit van Amsterdam en wordt gefinancierd vanuit het NWO. Ik doe zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek en meet de effectiviteit van de interventie OuderTeam. Het leuke aan onderzoek doen op een hogeschool vind ik dat het heel praktijkgericht is. De vraag is continu: wat hebben professionals hieraan? De relevantie is groot.’
Waar krijgt ze nou de meeste energie van? ‘Vandaag werk ik de hele dag thuis, volop gefocust op mijn promotieonderzoek. Morgen heb ik een volle onderwijsdag en ben ik veel in contact met studenten. Dan stuiter je aan het eind van de dag de klas uit. Ik vind het allebéi ontzettend leuk. Bij onderwijs heb je een duidelijk eindpunt, als je les erop zit is het in feite klaar. Doe je onderzoek, dan ben je nooit klaar – het kan altijd anders of beter. De afwisseling vind ik fijn.’