‘Geen gesprek is hetzelfde!’

In haar ‘eerste leven’ was ze taalwetenschapper. Ze liet zich omscholen tot onderwijskundige en kwam na het bedrijfsleven en een ziekenhuis in 2012 voor het eerst op een hogeschool terecht. Niet in Nederland maar in Zürich; vanwege het werk van haar man verhuisden ze naar Zwitserland. Ze gaf er les en had onderwijskundige taken. Ook startte ze met een master beroeps-, studiekeuze- en loopbaanadviseur, vanuit de droom om mensen direct te begeleiden. Toen ze in 2019 terugkwamen naar Nederland, ging ze op Hogeschool Leiden aan de slag als onderwijskundige. Tot dé kans voorbijkwam: meedraaien in een pilot rondom studiekeuzeadvies. Dat resulteerde in haar huidige baan: ‘Mijn droomfunctie!’.  

Anne Ribbert

Anne Ribbert

Studiekeuzeadviseur

Hogeschool Leiden

Allemaal dezelfde drive

‘Tijdens mijn werk als onderwijskundige, waarin je beleid maakt en het management adviseert, miste ik het begeleiden van studenten, het directe contact. Begin 2022 startte Hogeschool Leiden met een tweejarige pilot rondom studiekeuzeadvies. 'Ik mocht deze pilot samen met een collega draaien. Zeker na het behalen van de master ging ik hier helemaal voor.’ De pilot slaagde en leidde tot een vaste functie als studiekeuzeadviseur. ‘Ik werk nu bij Student Support in een superleuk, interdisciplinair team van collega’s met allemaal dezelfde drive: studenten zo goed mogelijk ondersteunen. Van een taalcoach en budgetcoach tot studentendecanen, studentpsycholoog en studiekeuzeadviseur.’   

Nadenken én doen

Maar liefst 25% van de studenten in het hbo maakt een switch. De grootste groep twijfelt over de opleiding en wil hulp bij het maken van een nieuwe keuze. Daarnaast spreekt ze met studenten die in de laatste fase van hun studie zitten en niet weten wat ze daarna willen, doorstuderen of starten met een baan. Ook spreekt ze studiekiezers, bijvoorbeeld op de open dagen van de hogeschool. ‘De kern van mijn werk zijn de gesprekken met studenten. Geen gesprek is hetzelfde! Ook al is de problematiek soms gelijk. Daarnaast zijn er de momenten waarop ik samen met collega’s projecten oppak of zaken doorontwikkel. Denk aan een Sharepoint-pagina met tools voor studenten en workshops voor afstudeerders. Ik heb altijd veel behoefte om het doen af te wisselen met nadenken.’

Wat geeft energie?

Ze somt vlot op waar ze zoal blij mee is in haar werk: ‘Het is afwisselend. In het onderwijs is altijd alles in beweging. En het is nog een nieuwe functie dus er is genoeg te ontwikkelen. Verder past het individueel helpen van mensen goed bij mij. Het geeft voldoening als je merkt dat iemand echt geholpen is door de juiste vragen te stellen of een ander perspectief te bieden. Uiteindelijk doen de studenten het natuurlijk zélf. Ik krijg ook energie van mijn team, stuk voor stuk deskundige collega’s, en iedereen is zeer betrokken bij de studenten en bij elkaar.’

VR-coaching

Hoe bevalt het werken in het hbo? Ze waardeert de vrijheid en haar netwerk: ‘We zijn van huis uit een kleine hogeschool met veel informele lijntjes tussen mensen, dat koester ik. Verder krijg ik hier alle ruimte om mezelf te blijven ontwikkelen. Zo zetten we nu eerste stappen in het coachen van studenten met hulp van VR-brillen. Samen met een collega mag ik een opleiding hierin volgen; onze leidinggevende geeft ons dat vertrouwen.'

Wat de toekomst betreft: ‘We verwachten dat in de huidige maatschappij keuzes maken steeds belangrijker wordt. Er komen steeds meer keuzemomenten dus studenten moeten 'keuzevaardiger' worden. Aan ons de taak om ze hierin te ondersteunen en daar draag ik graag aan bij.’