
Joris Renskers
Directeur HKU Werkplaatsen
HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)
Zijn klant werd zijn werkgever. En die jas zit hem als gegoten. Na een communicatie-opleiding werkte hij onder meer als intercedent bij Randstad Onderwijs. Eén van zijn klanten was HKU. Een inspirerend gesprek met de directeur van het Studenten Service Center van de hogeschool leidde tot zijn overstap. Hij ging aan de slag als studentenvoorlichter bij dit shared service center en inmiddels zijn we 18 jaar en diverse functies verder. ‘Mijn hele HKU-carrière is één vloeiende beweging.’
Directeur HKU Werkplaatsen
HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)
‘Ik werkte bij Randstad in een heel commerciële omgeving, altijd in pak. Toen ik toe was aan een meer maatschappelijke baan, kende ik HKU al. Het Studenten Service Center was een nieuwe dienst. Ik kon daar echt gaan pionieren en heb die kans met beide handen gegrepen.’ Uiteindelijk werkte hij er tien jaar, ook een periode als plaatsvervangend hoofd. Toen die rol vanwege een herstructurering overbodig werd, wilde hij graag verder binnen HKU. ‘Dat was wederzijds: ik werd aanjager van het programma Blended Learning en ik werkte als beleidsadviseur bij het Bestuursbureau. Ik was ook studieleider maar die microfocus op één opleiding, daar ligt mijn kracht niet. Vervolgens was ik locatiedirecteur en ik ben nu ruim drie jaar directeur HKU Werkplaatsen.’
Hij is eindverantwoordelijk voor dertig werkplaatsen, verspreid over vijf locaties in de Utrechtse binnenstad. Van meer ambachtelijke omgevingen tot maakomgevingen voor creatieve technologie. In de afgelopen jaren zijn de werkplaatsen getransformeerd van facilitaire hubs tot complete integrale leeromgevingen. Elke locatie had voorheen een leidinggevende, nu is er één directeur. ‘Ik stuur een team aan van 70 werkplaatsmeesters. Samen met twee werkplaatshoofden vorm ik het MT. Ik ben veel onderweg tussen de vijf locaties, want ik ben graag zichtbaar. Persoonlijk contact vind ik heel belangrijk. Op een gemiddelde werkdag voer ik veel overleg, van strategische beleidszaken tot operationele zaken. Ik ben de linking pin met de directeuren van onze Academies. Ik werk ook veel samen met de backoffice. Daarnaast houd ik me bezig met dagdagelijkse dingen op twee werkplaats-locaties.’
De grootste lol haalt hij uit mensen met elkaar in verbinding brengen. ‘In mijn functie komen veel lijnen samen, ik schakel met de hele hogeschool. HKU is sowieso een mensgerichte organisatie. Er is echt aandacht voor wie er achter de professional zit.’ Wat maakt werken in het hbo zo mooi? ‘Ik voel hier een collectieve vibe. Ik ben trots dat ik hier mag werken; ik werk graag voor een werkgever waar ik intrinsiek trots op ben. En het is mooi dat je een rol van betekenis hebt in het leven van studenten. Zij komen heel bewust naar ons toe om zich te ontwikkelen als mens én maker.’
Zijn overstap van de commerciële wereld van Randstad naar het hbo was heus even wennen: ‘Het hbo kent langere tijdslijnen, veranderingen kosten tijd en het collegejaar is een cyclus apart. Maar dat weet ik nu.’ Hoe blijft hij zich ontwikkelen? ‘Ik heb workshops gevolgd over Lean en systemisch werken, maar ik leer vooral veel van de mensen met wie ik samenwerk. Ik heb veel kansen gekregen binnen HKU. Tegelijk ben ik altijd heel open en transparant geweest over mijn eigen wensen en dat werkt.’