‘Financial tussen de kunstdocenten en -studenten’

Na een studie Bedrijfseconomie ging hij aan de slag als assistent-controller in een commerciële omgeving: bij BAM Bouw en Techniek. Vier jaar later maakte hij de overstap naar het kunstonderwijs van HKU. Een compleet nieuwe wereld: ‘Mensen willen hier maken, creëren en dan kom ik als financial aanzetten met lever je bonnetjes in.’ Toch bleek het een match, want hij werkt alweer tien jaar bij de hogeschool. Eerst als 1e financieel medewerker (een seniorfunctie), nu als Teamleider Financiën.

Remco Doornberg

Remco Doornberg

Teamleider Financiën

HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)

Wen-fase

‘Het was een flinke omslag! Van heel commercieel en op projectbasis werken naar werken binnen een non-profit organisatie in het onderwijs. De ontwikkeling van studenten staat hier voorop. Processen gaan soms net wat minder snel en de financiële programma’s waarmee ik in het begin werkte, waren wat verouderd. Maar ook HKU ontwikkelt zich en staat volop open voor vernieuwing.’ Na de eerste wen-fase merkte Remco al snel dat hij met zijn commerciële mindset veel kon bijdragen.

Uitgebalanceerd team

Inmiddels is hij vijf jaar teamleider en daarmee eindverantwoordelijk voor de financiële administratie van HKU. Deze rol kwam tijdelijk vrij en werd uiteindelijk zijn vaste rol. ‘Ik had zelf de ambitie én ik had een fijne leidinggevende die mij de ruimte gaf om mezelf verder te ontwikkelen. In het begin stuurde ik als relatief jonkie veel ervaren medewerkers aan, opnieuw wennen. Maar ik ben blij dat deze kansen er zijn bij HKU.’ Zijn team bestaat uit tien medewerkers, een coördinator, vijf financieel medewerkers en drie seniors. Het team ontwikkelde zich door de jaren heen: ‘Er is nu een goede balans tussen starters en ervaren medewerkers. We houden elkaar scherp.’

Repeterende taken én chaos

Remco werkt 36 uur per week: drie dagen op kantoor en anderhalve dag thuis. ‘Op kantoor spar ik met teamleden en heb ik overleg, bijvoorbeeld over de financiële voortgang van opleidingen. Ik ben dagelijks met veel mensen op verschillende niveaus in contact: directeuren, docenten en ook studenten – ik ondersteun hen bij financiële kwesties. Naast meer repeterende taken heb je chaotische dagen waarop je de hele dag wordt geleefd. Dat hoort erbij en maakt het leuk; het onderwijs is heel erg in beweging. Thuis heb ik meer rust om rapportages te maken en stukken te lezen. Een perfecte afwisseling.’

Kunst waarderen

‘Ik vind het heel waardevol om eraan bij te dragen dat ieder jaar duizenden studenten op een zo goed mogelijke manier onderwijs krijgen. Ook het hoge ‘ons-kent-ons’-gehalte is fijn: ik heb een breed netwerk binnen de organisatie. Dat maakt het leuk samenwerken. De creatieve sfeer op de hogeschool krijg ik ook mee. Aan het eind van het collegejaar is er altijd Exposure: afstudeerders uit alle HKU-opleidingen tonen dan hun werk op verschillende locaties door Utrecht. Ik ga kunst steeds meer waarderen. Soms denk je, is het na tien jaar niet eens tijd voor iets anders? Maar ik voel me erg betrokken bij en verbonden aan HKU, dat geef je niet zomaar op!’