‘Je zit hier voor even of je hele leven’

Ze werkt sinds 2019 bij HKU en past in eigen woorden goed bij het merk: ‘Een mix van creativiteit, actie en leren.’ Ooit volgde ze de basisopleiding Beeldende Kunst en de bachelor Kunst & Economie aan de kunstacademie. Aan de Universiteit Utrecht behaalde ze de master Communicatie & Organisatiewetenschappen. Haar werkende leven startte bij NRC Live, als event- en opleidingsmarketeer. Een uitstapje als social media specialist bij Rijkswaterstaat beviel niet; de hogeschool was daarna een verademing. Helemaal nu ze de rol heeft die haar zo goed past.

Angelina Reijkers

Angelina Reijkers

Marketing Communicatie Adviseur

HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)

Eigen winkel

‘Ik startte voor twee dagen per week als marketing- en communicatiemedewerker bij HKU, naast zzp-werkzaamheden. Toen ik vier dagen als contentmedewerker aan de slag kon, greep ik die kans. Al snel merkte ik dat ik liever geen onderdeel ben van een groep – ik kan prima samenwerken maar wel met andere functies. Ik heb graag een eigen winkel, wil vernieuwen.’ Ze werd communicatiemedewerker bij Onderwijs- en Studentzaken en het expertisecentrum Leven Lang Leren. ‘Die rol heeft me enorm geholpen om alle onderwijszaken beter te begrijpen.’ Vervolgens ging ze voor drie academies aan de slag als communicatieregisseur. Kort daarna verliet de marketeer HKU. ‘Ik zocht mee naar een vervanger en dacht: dit is míjn droombaan!’

Als gegoten

‘In al mijn vorige functies ben ik hier naartoe gegroeid. Deze functie zit mij als gegoten. Ik geniet van de vrijheid en autonomie, had al veel ervaring met opleidingsmarketing en ik houd van de afwisseling. Zo werk in aan mailings voor de werving van nieuwe studenten, maar begeleid ik ook grote campagnes in samenwerking met bijvoorbeeld de NS. Ik houd alle info over onze opleidingen up-to-date. En ik stem af met de communicatieregisseurs van de verschillende academies. Door het schooljaar heen is er een duidelijke cyclus: van de Open Dagen naar het promoten van de minoren naar de voorlichtingsmomenten. De meeste energie krijg ik van de minoren; ik promoot ze al langer. Ze zijn het meest commercieel, hier kun je verkopen en écht het verschil maken met marketingcampagnes.’

‘Iedereen is ontzettend aardig’

Contact met studenten heeft ze ook. ‘Ik betrek ze bij onze campagnes voor de Open Dagen en ik verzorg jaarlijks marketingcolleges.’ Wat maakt het voor haar zo mooi om in het hbo te werken? ‘Iedereen is zo ontzettend aardig! En heeft plezier in zijn werk. Mensen hebben passie voor wat ze doen en een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Ook mooi is dat je bijdraagt aan de toekomst en dat iedereen blijft leren. Zo heb ik net een masterclass digitale marketing en leiderschap mogen volgen. Ik vind het extra leuk om op HKU te werken, de kunsthoek waar ik vandaan kom.’

Ook moeder

Ze werkt vier dagen per week en is moeder van twee jonge kinderen. ‘Dat is goed te combineren op de hogeschool. Bij de NRC was ik elke avond tot 23:00 uur aan het werk. Dat paste bij die leeftijdsfase. Hier word je ook gezien als mens náást medewerker. Ouderschapsverlof en dergelijke is goed geregeld.’ De toekomst ziet ze helemaal voor zich bij HKU: ‘Je zit hier voor even of je hele leven! Ben ik toe aan iets nieuws? Dan creëer ik die baan het liefst binnen de kunstacademie.’