Bob Gotte
Bob Gotte
Docent Communicatie en Crossmedia en Research Fellow
Werkzaam bij Hogeschool Inholland

‘Mijn hart ligt steeds meer bij didactiek en onderwijsvernieuwing’

Hij volgde een opleiding Tekstschrijven en de lerarenopleiding Nederlands, bij wat toen nog Hogeschool Holland heette. Daarna ging hij aan de slag als scenarioschrijver. Toen dat toch wat eenzaam bleek, startte hij als freelance trainer en tekstschrijver. Via een oud-docente kwam hij bij Inholland terecht. ‘Uiteindelijk blijk ik toch vooral een docent.’

Van schrijven naar lesgeven

‘Tijdens mijn opleiding zag een docent mijn talent voor scenarioschrijven. In plaats van het onderwijs in te gaan als docent Nederlands ben ik scenario’s gaan schrijven bij Endemol. Dagenlang in je eentje achter je bureau zitten schrijven, klinkt misschien romantisch, maar ik miste het contact. Via een oud-docente werd me een klus aangeboden in het hbo. Daarnaast begon ik voor mezelf: ik verzorgde trainingen, schreef teksten en specialiseerde me in Crossmedia en nieuwe media. Wat begon met een kleine aanstelling als leraar bij hogeschool Holland groeide uit tot mijn huidige functie bij Inholland. Of eigenlijk functies, want ik heb inmiddels zo veel verschillende rollen binnen de hogeschool.’

Inspirerend

Bob verzorgt vakken bij de Bachelor Communicatie en Associate Degree Crossmedia Communicatie. Daarnaast is hij curriculumontwikkelaar en praktijkonderzoeker. ‘Mijn hart gaat meer en meer uit naar didactiek en onderwijsvernieuwing. In 2015 heb ik de Master Leren en Innoveren bij Inholland afgerond. Ontzettend transformatief was dat! Je leert hoe mensen leren én hoe je duurzame innovaties tot stand brengt binnen het onderwijs.’ Hij trad toe tot de kenniskring Teaching, Learning & Technology binnen Inholland. ‘We voeren ontwerpgericht onderzoek uit naar onderwijsverbetering met een beredeneerde inzet van technologie. De combinatie van lesgeven en onderzoeken is een wederzijdse verrijking.’

Onderschat

Hij gaf recent een week les op een universiteit in Madrid, presenteerde onderzoek in Porto, dacht na over de herpositionering van zijn opleiding en testte samen met collega’s een nieuwe, innovatieve onderwijsaanpak. ‘Er zijn zóveel mogelijkheden en kansen om je te blijven ontwikkelen en je eigen route te kiezen; ik voel me steeds opnieuw uitgedaagd. De grootste kick geeft het mij om te merken dat al die kennis, ontwikkeling en ervaring uiteindelijk ten goede komt aan de kwaliteit van je lesgeven. Je merkt dat het je steeds beter lukt om studenten tot leren te laten komen. Dat vraagt aandacht voor de mens, het vak, de didactiek, de pedagogiek en uiteindelijk moet je het natuurlijk allemaal kunnen verantwoorden. De complexiteit van goed onderwijs wordt vaak onderschat.’

Jezelf zijn

Bij Inholland kun je jezelf zijn. ‘Ik ben buiten het schoolgebouw niet heel anders dan voor de klas. Dat is voor mij ook een principe van goed lesgeven: je eigen, unieke kwaliteiten benutten en je mindere kwaliteiten proberen te compenseren. Doordat je binnen het onderwijs je kennis steeds opnieuw ophaalt en overdraagt, verdiept en verbreedt deze zich. Zo intensief bezig zijn met kennis is een luxe die je je in de communicatiepraktijk vaak niet kunt permitteren.’ De didacticus in hem blijft zich verrassen. Privé geeft hij sinds kort schaatstraining aan kinderen. Hij kijkt de kunst af van een trainer van 74 jaar. ‘De didactiek van het fluitje: met zijn korte signalen weet deze man al die kindertjes bij de les te houden en ze razendsnel schaatsen te leren. Hij is een legende binnen de Alkmaarse ijsclub.’ Lachend: ‘Toen ik eens inviel zonder dat fluitje, kreeg ik het niet voor elkaar! Zo blijkt maar weer hoe waanzinnig interessant en veelzijdig didactiek is.’