‘Ik werk hier alweer ruim twintig jaar en het blijft dynamisch!’
‘Mijn fascinatie lag altijd al bij techniek.’ Dat is te zien aan zijn opleiding en werkervaring. Na een opleiding Elektronica, Informatie Technologie aan de Hogeschool Rotterdam verzorgde hij enkele jaren electronic design bij Sound Projects. Nu werkt hij alweer bijna tweeëntwintig jaar op het Koninklijk Conservatorium, inmiddels als hoofd van de afdeling Elektronische Dienst. Daarnaast verzorgt hij diverse vakken, voor eerste- tot en met vierdejaars studenten.
Datatechnologie in muziek en kunst
‘Datatechnologie speelt een grote rol in de muziek en kunst. Denk aan interactieve installaties, of aan fysieke bewegingen van een muzikant die je kunt digitaliseren (omzetten in data). Daar kun je vervolgens bijna alles mee, zeker als je dat koppelt aan het internet! Met datatechnologie kun je studenten en muzikanten helpen om bepaalde wensen te bereiken. Van de meest optimale vingerkromming toepassen tot een bepaalde compositie uitvoeren zoals men hoopte. Ik werk met name voor de scheppende afdelingen zoals Sonologie, Compositie, ArtofSound en Artscience. Wij begeleiden studenten bij hoe zij data kunnen verkrijgen én gebruiken.’
Geen standaard werkweek
Als hoofd van de Elektronische Dienst stuurt hij acht medewerkers aan en is hij verantwoordelijk het onderhoud en de investeringen in zo’n vijftien studio’s vol techniek. Daarnaast verzorgt hij onderwijs, onder meer introductielessen in elektronica en lessen Muziektechnologie. Hij begeleidt ook eindexamenkandidaten. ‘Verder ben ik dankzij mijn jarenlange loopbaan en ervaring ook een handige organisatorische kracht geworden binnen de organisatie. Zo verhuizen we in 2021 naar een nieuw gebouw, inclusief alle studio’s! Ik houd me onder meer bezig met de inrichting van de nieuwbouw. Sowieso heb ik geen standaard werkweken. De inhoud van mijn werkdagen wordt bepaald door de tijd en planning van het jaar. Zo heb ik de afgelopen weken heel veel opnames gemaakt van afstudeerders aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten; alle examens – zo’n 150 stuks – nemen we op.’
Typisch aan het kunstvakonderwijs
Zelf studeerde hij aan een technische hogeschool. Nu beweegt hij zich al jaren binnen het kunstvakonderwijs. ‘Dat brengt een heel eigen sfeer met zich mee. De HTS zoals ik die gedaan heb, was destijds nog heel traditioneel. De docent stond voor de klas. Binnen het kunstvakonderwijs komen studenten voor een specifieke opleiding of specifieke docent, vanuit de hele wereld. Onze studentenpopulatie is zeer internationaal. In plaats van colleges krijgen studenten veel persoonlijke coaching. En een tentamen bestaat voor een belangrijk deel uit het geven van concerten of presentaties. Daar is weer techniek nodig.’
YouTube-generatie
Ook al werkt hij er al zo lang: ‘Het blijft dynamisch.’ Lachend: ‘Ik word ouder, de studenten niet! Ik kan ze wel steeds beter van dienst zijn. Dan komt er weer iemand rennend binnen, vlak voor een examen, als iets niet werkt. Dan zie ik wel echt de YouTube-generatie terug. Studenten kunnen véél maken of bouwen, maar hebben regelmatig geen idee van de onderliggende techniek. Als alles dan op het moment suprême uitvalt, wat dan? Dan is kennis over elektronica en achterliggende techniek heel relevant. En kan ik gelukkig altijd nog bijspringen.’ Hij kan het iedereen aanraden, werken in het hbo. ‘Werken met jonge mensen houdt je jong. Bovendien zijn het vaak de studenten geweest die mij ergens op gewezen hebben. Samen zoek je naar nieuwe toepassingen en technologieën – het is echt een wisselwerking.’