‘Ik geloof echt in het hoger beroepsonderwijs’
‘Toen ik op mijn 21e voor het eerst een kunstacademie binnenliep, vond ik de sfeer en cultuur meteen te gek.’ De kunsten en het kunstonderwijs vormen dan ook de rode draad in zijn loopbaan, waarin hij talrijke rollen vervulde. Na tien jaar als zelfstandige te hebben gewerkt, is hij nu weer in vaste dienst – wat hem zeer goed bevalt.
Toe aan langduriger commitment
Zijn eerste kennismaking met een kunstacademie was de periode dat hij er zelf studeerde: Public Space aan de Design Academy in Eindhoven. Later zou hij nog veel verschillende academies vanbinnen zien. ‘Ik heb 30 jaar lang lesgegeven op academies van Polen tot Den Haag. Altijd op het snijvlak van kunst en design en de bijbehorende ontwerpprocessen. Dertien jaar geleden ben ik geëmigreerd naar Berlijn en werkte ik jarenlang als zelfstandige. Van gastprofessor bij twee Berlijnse kunsthogescholen tot rollen als initiator of jurylid bij kunst- en designevenementen. Als zelfstandige ben je met name met kortlopende trajecten bezig, van een maand tot een jaar. Op het moment dat ik graag weer een langdurig commitment aanging, kwam de vacature bij ArtEZ voorbij.’
Drie pijlers
Hoofd zijn van een opleiding is niet helemaal nieuw voor hem. Vijftien jaar geleden was hij hoofd van een masteropleiding voor architecten aan de Hogeschool Rotterdam ‘Mijn huidige rol lijkt daarop, maar doordat ik zo’n tijd als zelfstandige heb gewerkt voel ik me bijna een soort herintreder! Ik ben de leidinggevende van 20 docenten met veelal deeltijdcontracten. Naast de bubbel van de hogeschool waar ze bijvoorbeeld één of twee dagen in zitten, werken ze vaak meerdere dagen per week in het beroepenveld. Als zelfstandig kunstenaar of in de museumeducatie, sommigen als kunstvakdocent in het middelbare onderwijs. Alles wat zij daar tegenkomen, nemen ze weer mee de hogeschool in. Dat helpt ons om een goede aansluiting te houden op de praktijk. Daarnaast coördineer ik het hele onderwijsapparaat, zodat het dagelijkse onderwijs geolied kan verlopen. Een derde pijler van mijn functie is het strategische deel: waar willen we naartoe als opleiding, en hoe moet het curriculum er volgend jaar uit zien?’
Een goede werkdag
‘Een goede werkdag voor mij is zo’n dag waar ik ter plekke ben en met elkaar zaken kan oplossen waar ik die ochtend nog geen weet van had. In plaats van alles afhandelen via de mailbox. Er is net weer een nieuw semester gestart en ik ben bijna de helft van de dag met ongeplande dingen bezig geweest. Een student wil even sparren of ze wel genoeg theoretische bagage op zak heeft als ze straks het werkveld in gaat. Een docent voelt zich niet meer senang in de huidige rol. We werken hier heel laagdrempelig, iedereen kan binnenlopen met een vraag. Voor een deel geef ik op dit moment ook weer les. Het is goed om feeling te blijven houden met het komen tot een goede ontwerpstrategie. En het geeft mij energie als ik jonge mensen kan inspireren en laten reflecteren, zodat ze iets nog beter kunnen maken in de artistieke zin van het woord.’
Praktijkgericht
‘Ik geloof heel erg in het hbo. Alles is gericht op de verbetering van de praktijk. Docenten komen uit de praktijk, studenten willen er naartoe. Je verhoudt je direct tot de samenleving. De relatie met het beroepenveld proef je overal doorheen. En dat beroepenveld is niet statisch maar continu in ontwikkeling, dus ook de opleidingen veranderen mee. Een kunstacademie is bij uitstek een plek waar veel ruimte is om te experimenteren en veranderen. Daar lever ik elke dag met plezier een bijdrage aan.’