Terug naar Onderwijsgevend

Hbo-docent worden: wat moet je in huis hebben?

Er zijn 10 goede redenen om hbo-docent te zijn, maar wat moet je in huis hebben om hbo-docent te worden? Aan welke praktische én inhoudelijke voorwaarden moet je voldoen om te kunnen solliciteren naar de functie hbo-docent?

Wel of geen master als docent

Een master is niet altijd een vereiste om te solliciteren als hbo-docent. Is dat wel het geval, dan staat het duidelijk in de vacature vermeld. Bij sommige opleidingen kun je gevraagd worden om na je indiensttreding alsnog een masteropleiding te volgen.

Onderwijsbevoegdheid

Je hebt geen onderwijsbevoegdheid nodig om te solliciteren als hbo-docent. Wel moet je bereid zijn om een Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) te behalen. Je volgt hiervoor een opleiding van 6 tot 12 maanden in de eerste jaren van je contract. Je krijgt hiervoor tijd en geld van de hogeschool.

Vakmanschap

Inhoudelijk is het uiteraard een voorwaarde dat je vakmanschap meebrengt. Werkervaring in het vak of beroepsdomein waarin je onderwijs gaat verzorgen is een harde selectie-eis. Juist deze ervaring helpt je om actuele voorbeelden uit de praktijk in te brengen en hierover te discussiëren of brainstormen met je studenten. Ofwel: om continu de link te leggen tussen de opleiding en de beroepspraktijk.

 

Paulien van den Burg, docent Pedagogiek (Hogeschool Windesheim): ‘In het begin wilde ik alles zelf oppakken. Later leer je prioriteiten te stellen. Wat ook helpt: met collega’s in gesprek gaan, goede afspraken maken over hoe je wilt samenwerken. Ik heb de afgelopen jaren véél geleerd en geïnvesteerd. Dat was het waard. De lessenstress en de bergen nakijkwerk vallen weg tegen de grinnikende klassen, leuke discussies met groepjes studenten en het contact met collega’s.’ 
Lees hier haar hele verhaal.

 

Soft skills

Naast het inbrengen van je eigen kennis en kunde, is het belangrijk om je studenten te leren leren. Dat vraagt om bepaalde soft skills. Als beroepsprofessional moeten studenten een aantal interpersoonlijke vaardigheden op zak hebben. Denk aan kunnen samenwerken, feedback geven, presenteren, onderhandelen, netwerken. Ook hierin begeleid je je studenten – en (een aantal van) deze soft skills heb je dus zélf ook op zak.

Blik naar buiten

Bijblijven in je vak vraagt om een continue blik naar buiten. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied? Hoe kun je deze vertalen naar de opleiding? Als docent help je niet alleen je studenten om zich te ontwikkelen; je ontwikkelt ook het onderwijs(programma) mee. Dat kan heel concreet in een rol als curriculumontwikkelaar. Maar ook in je dagelijkse lessen is het belangrijk om up-to-date te zijn en blijven.

Stevig in je schoenen staan

Tot slot is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat. Je voelt je betrokken bij je studenten en toont dat ook, maar geeft op tijd grenzen aan. Studenten begeleiden betekent ook op tijd loslaten en hen zélf dingen laten ontdekken. Buiten de klas weet je ook je prioriteiten te stellen. De werkdruk kan namelijk hoog zijn, zeker in piekperiodes. Goed timemanagement, de juiste keuzes maken in de tijd die je hebt, is dan heel prettig.