‘Vroeg de kans om verschillende dingen te doen’
Al tijdens haar studie sprak onderzoek doen haar aan. Nu zit ze als docent-onderzoeker helemaal op haar plek binnen KPZ. Aan de ene kant lesgeven, aan de andere kant praktijkgericht onderzoek doen. ‘Je krijgt binnen KPZ echt de kans om je eigen kleur te ontwikkelen. Net zoals we de studenten stimuleren om een professional te worden met een eigen kleur.’
Nieuwe professionals inspireren
Ze studeerde Algemene Taalwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen, deed Logopedie aan de Hanzehogeschool en volgde in deeltijd de lerarenopleiding Nederlands aan de Hogeschool van Amsterdam. ‘Ik heb taal altijd heel leuk gevonden, dan is dan ook de rode draad geweest van mijn opleidingen. Ik heb als logopedist gewerkt en vervolgens als docent Nederlands in het voortgezet speciaal onderwijs. Op een gegeven moment was ik toe aan een nieuwe uitdaging en wilde ik graag nieuwe professionals inspireren. Ik kende Hogeschool KPZ al van de pabo. Toen ik hoorde van de associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad PEP), die KPZ ook aanbiedt, was ik nóg enthousiaster. De doelgroep van deze opleiding is nog diverser: studenten werken met kinderen van 0-18 jaar, in jeugdhulp, onderwijs, kinderopvang of welzijn.’
Praktijkgericht opleiden en onderzoeken
Ze is nu hogeschooldocent Taal binnen de ad PEP en geeft ook nog een aantal modules binnen de pabo-opleiding. ‘De ad PEP-studenten komen met heel veel praktijkverhalen de les in. De nieuwe kennis die je deelt, nemen ze meteen weer mee de eigen praktijk in en een week later hoor je hoe dat heeft uitgepakt. Dat maakt het heel leuk lesgeven.’ De link naar de praktijk heeft ze ook als docent-onderzoeker binnen de programmalijn Taalstimulering van het Kennis- en Innovatiecentrum van de hogeschool. ‘Op dit moment doen we veel onderzoek naar de inzet van tekstloze prentenboeken en daar betrekken we zowel ouders als pedagogisch professionals bij.’
Geen jaren hoeven wachten
Naast het lesgeven en onderzoek doen verzorgt ze ook nog nascholing binnen KPZnext. ‘Ik vind het heel tof dat ik de kans en de ruimte krijg om al deze verschillende dingen te doen. En dat ook al vroeg in mijn loopbaan bij KPZ; ik heb er niet jaren op hoeven wachten. Naast de variatie in taken vind ik het leuk dat het werk heel dynamisch is. Waar ik in het voortgezet onderwijs een jaar lang één klas had, zie ik nu veel meer verschillende groepen voorbij komen en geef ik verschillende vakken. Verder merk ik dat iedereen op de hogeschool op de hoogte wil blijven van ontwikkelingen binnen het vakgebied. Daar hebben we onderling leuke gesprekken over.’
Boekentips
Hoe geeft ze haar eigen kleur aan haar lessen? ‘Ik begin elke les met de promotie van een kinder- of jeugdboek.’ Lachend: ‘Laatst vertelde een van de ad PEP-studenten dat haar werkgever zelfs vroeg wat de laatste boekentip was geweest! Heel leuk om te horen.’ En hoe zorgt ze er tot slot zelf voor om bij te blijven? ‘Ook daar krijg ik alle ruimte voor. Zo volg ik de basiskwalificatie examinering (BKE), ik kan boeken bestellen, je kunt congressen bijwonen, online conferenties volgen… en eigen onderzoeken op congressen presenteren – dat wordt ook gewaardeerd.’