Bram  Oonk
Bram Oonk
Docent-onderzoeker
Werkzaam bij Iselinge Hogeschool

‘Je eigen collega’s opleiden’

Al tijdens zijn pabo-opleiding aan Iselinge Hogeschool vond hij het leuk om onderzoek te doen. Nu combineert hij lesgeven op dezelfde hogeschool met onderzoeksprojecten als docent-onderzoeker. ‘Mijn vak is burgerschapsvorming, een uitdagende taak van elke basisschool dus nooit saai.’

Input uit de praktijk

‘Toen ik klaar was met mijn pabo-opleiding, kon ik meteen bij Iselinge aan de slag. Ik ondersteunde als student-assistent in een onderzoeksproject en hielp bij praktische ict-vragen. Een jaar later zochten ze een docent voor het vak burgerschapsvorming en ben ik gaan lesgeven. Ik werk nu drie dagen per week als docent-onderzoeker op de hogeschool en geef één dag per week les op een basisschool. Ik vind het leuk om me ook in deze lespraktijk te ontwikkelen en kan voorbeelden hieruit meteen meenemen naar de lessen op de hogeschool. Daarnaast ben ik bijna klaar met de master Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit.’

Geen standaardwerkdag

Een standaardwerkdag heeft hij niet op de hogeschool; zijn werkdagen zijn heel afwisselend. ‘Dan weer geef ik een ochtend les, dan weer zit ik achter mijn computer artikelen te lezen om bij te blijven of bezoek ik stagescholen van onze studenten.’

Gemene deler is dat het altijd een combinatie is van lesgeven en onderzoeks- en ontwikkeltaken. ‘De onderzoeken waaraan ik meewerk gaan over de thema’s ouderbetrokkenheid, burgerschapsvorming en kansen voor leren. Op dit moment loopt er een groot project rondom de aansluiting van het onderwijs en de arbeidsmarkt.

Gelijkwaardige sfeer

Wat maakt het werken op een hogeschool zo leuk? ‘Ik vind het leuk dat je naast onderwijs verzorgen ook een taak hebt in de professionalisering van het werkveld en het creëren van kennis. Verder zijn er veel mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen. Ik ben naast mijn werk met een masteropleiding bezig en ben toevallig net naar een groot onderwijskundig congres geweest. Ook leuk zijn de gemotiveerde studenten. Je werkt hier met gelijken; ik leid mijn eigen collega’s op. Dat zorgt voor een gelijkwaardige sfeer. Soms houd je studenten een spiegel voor, hoe zouden zij met een situatie omgaan in hun eigen klas? Tegelijk heb je zelf een voorbeeldfunctie.’

Impact maken

Wat hem helpt in zijn werk is zijn motto ‘doorlopen, maar niet gaan rennen’. ‘De onderwijscontext vraagt soms om te gaan rennen, maar juist dan is het goed om bewust stil te staan bij waar je mee bezig bent.’ Helpend is ook innovatief vermogen. ‘Een les die nu heel goed werkt, doet dat over een jaar niet meer. Je moet dingen niet bij het oude willen houden, maar ervoor zorgen dat je continu up-to-date blijft in een veranderende context.’ Vanuit die gedachte wil hij graag impact maken in het werkveld: ‘Ik wil kinderen én onderwijsprofessionals verder helpen.’