‘Het hbo is een fantastische werkplek: kansen te over om jezelf te ontwikkelen’
Na meerdere jaren werkervaring als onderzoeker – eerst bij het RIVM, daarna een promotieonderzoek bij de Universiteit van Amsterdam en verpleegkundig onderzoek bij de Radboud Universiteit – werd hij docent-onderzoeker bij de opleiding Verpleegkunde van Zuyd Hogeschool. ‘Ik ben een van de weinigen uit het team die zelf geen verpleegkundige is of is geweest. Wel heb ik heel veel affiniteit met de gezondheidszorg.’ Naast zijn primaire functie doet hij ook commissiewerk en op het moment van spreken is hij plaatsvervangend opleidingsmanager.
Organisch gegroeid
‘Mensen kijken mij wel eens raar aan als ik zeg dat ik geen helder beeld heb waar ik over vijf tot tien jaar carrièretechnisch wil staan. Wat ik eigenlijk bedoel is: ik geloof erin dat je vanzelf groeit als je doet wat je leuk vindt, je competenties daarin continu versterkt én nieuwe kansen aangrijpt wanneer die zich voordoen. Het hbo is wat dat betreft een fantastische werkplek. Kansen te over.’
Na een opleiding Gezondheidswetenschappen en zeven jaar werkervaring als onderzoeker, werd hij docent in het hbo. Een nieuwe uitdaging, al was doceren niet nieuw voor hem: ‘Tijdens mijn promotieonderzoek bij de UvA had ik ook al onderwijstaken.’ Een vacature bij Zuyd Hogeschool en de wens om weer terug te gaan naar zijn roots in Zuid-Limburg, maakten dat hij solliciteerde. Sinds april 2016 werkt hij op locatie Heerlen.
Al snel overstijgende taken
Net als de meeste collega’s begon hij als docent. ‘90% van mijn collega’s kwam hier binnen als zij-instromer uit het werkveld, behaalde de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheden om vervolgens de eerste twee jaar in het onderwijs te werken.’ Omdat hij in de beginperiode ook verbonden was aan projecten bij het lectoraat, is hij docent-onderzoeker. Al snel kwamen daar diverse neventaken bij: ‘Ik zit in de kwaliteitscommissie die de kwaliteit van onze opleiding bewaakt, zat ook kort in de toetscommissie en sinds enkele maanden ben ik plaatsvervangend opleidingsmanager. In principe voor een halfjaar, vanwege een sabbatical van mijn leidinggevende. Juist het feit dat ik al heel snel allerlei overstijgende taken erbij kreeg, maakt het voor mij enorm leuk om op een hogeschool te werken.’
Dicht op de studenten
Hij werkt fulltime. Grofweg besteedt hij 8 tot 10 uur per week aan onderwijs, 8 tot 10 uur aan commissiewerk, 5 uur aan ontwikkelingswerk – de opleiding doorontwikkelen, 5 uur aan nakijkwerk en de resterende uren besteedt hij aan meetings, het coachen van startende docenten en nu dus ook operationele managementtaken. ‘Wat het voor mij ook leuk maakt is het contact met studenten. Zeker in vergelijking met de universiteit, waar de afstand tussen docenten en studenten veel groter is. Hier leiden we de beroepsprofessionals van de toekomst op. Dat betekent dat je studenten coacht in zelfreflectie, het ontwikkelen van hun professionele persoonlijkheid, dat je ze leert omgaan met feedback. Het contact is echt intensiever. Dat is meteen ook de passie van veel van mijn collega’s: de generatie van de toekomst opleiden en begeleiden.’
Drie succesfactoren
Zowel het onderzoek als de opleidingen bij Zuyd Hogeschool zijn gebaseerd op een aantal peilers die steeds relevanter worden in de huidige verpleegkundige zorgverlenening: Technologie in de zorg, Verpleegkundig leiderschap en het bevorderen van leefstijl. ‘Nog belangrijker is het bijzondere keurmerk ‘Interprofessioneel samenwerken’ waaraan onze opleidingen voldoen. Dit samenwerkingsprogramma loopt door al de opleidingen heen; van Verpleegkunde tot Fysiotherapie en Social Work. We stimuleren studenten om over grenzen heen te kijken en multidisciplinair samen te werken. Dat wordt alleen maar belangrijker in onze maatschappij.’ Wat zijn volgens hem de succesfactoren voor een mooie loopbaan in het hbo? Daar heeft hij meteen een antwoord op: ‘Passie voor je vakgebied. Passie voor leren en ontwikkelen. En passie voor innovaties in je vakgebied.’ Zo komen werkveld, onderwijs en onderzoek mooi bij elkaar.