Gids van mijn studenten
‘Eigenlijk ben ik doorgerold van student naar docent!’ Hij volgde zelf de opleiding waar hij nu lesgeeft. Vlak na zijn afstuderen werd hij gevraagd als docent. Al tijdens zijn studie had hij een brede blik – die konden ze goed gebruiken. Zijn beide ouders waren ook werkzaam in het onderwijs, ‘dus het zal ook in het bloed zitten’. Naast zijn werk op de hogeschool is hij zelfstandig ondernemer in de creatieve technologie.
Moderne gids
‘Ik ben parttime docent bij Saxion en heb daarnaast altijd mijn eigen projecten gedraaid. Ik vind het fijn om naast het lesgeven met mijn voeten in de klei te staan. Mijn ervaringen uit de praktijk breng ik in binnen het onderwijs. Andersom leer ik weer veel van mijn studenten! Zeker in hun vierde jaar, als ze gaan afstuderen. Dan doen ze bijvoorbeeld onderzoek naar interaction design of vergelijken ze de nieuwste technologieën in webdesign. Ik stel me richting de studenten niet op als de expert die alles weet. Natuurlijk weet ik veel over mijn vakgebied, maar de ontwikkelingen gaan zó snel… Studenten kunnen via allerlei kanalen actuele kennis ophalen, denk aan YouTube tutorials of Medium artikelen. Ik zie mezelf meer als een gids; ik gids en begeleid mijn studenten door alle informatie en ontwikkelingen heen. Dat past wat mij betreft ook veel beter bij deze tijd. ’
Onderwijs ontwikkelen
Hij werkt drie dagen per week op de hogeschool. Naast docent is hij ook curriculumontwikkelaar. ‘Het ontwikkelen van onderwijs ligt mij goed. Ik was eerder al betrokken bij het opzetten van meerdere opleidingen en bij curriculumveranderingen. Op dit moment voegen we meerdere opleidingen samen tot één opleiding. De meer technische en de creatieve kant komen daarbij samen – net als de bijbehorende teams. Een mooie uitdaging, waarbij ik graag naar de overeenkomsten en kansen kijk.’ Het komende studiejaar gaat hij coachen binnen het project Smart Solutions, waarbij studenten in hun vierde jaar vanuit verschillende opleidingen samenwerken aan opdrachten van de lectoraten en het bedrijfsleven.
Hbo-master
Toen hij al een tijdje lesgaf, kwam de verplichting binnen het hbo om als docent een master op zak te hebben. Hij koos bewust voor een hbo-master: ‘In mijn vakgebied, kunst en technologie, is het best lastig om een universitaire master te vinden. Bij de NHTV behaalde ik een master in Media Innovation. Dat sloot perfect aan op zowel mijn eigen bedrijf als de vakken die ik bij Saxion gaf – een win-winsituatie dus. Tijdens deze master ben ik gestart met de ontwikkeling van Lumiflow: dynamische sfeerverlichting die ontspannend werkt. Een van mijn grotere projecten nog steeds als zelfstandig ondernemer.’
Mensenwerk
Het werken met mensen is voor hem een van de eerste redenen om te willen werken binnen het hbo. ‘Het persoonlijke contact met studenten vind ik erg leuk. Ik wil zo snel mogelijk hun namen kennen – daar begint het. Soms is het ook hard werken hoor, dan is het bijvoorbeeld lastig om een groep studenten aan het lopen te krijgen. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Studenten zijn nou eenmaal ook met allerlei andere dingen bezig dan jouw vak!’ Verder vindt hij het prettig dat alles in de basis goed geregeld is. ‘Financieel, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden; dat geeft rust. Ook fijn is de vrijheid die je hebt binnen je rooster. Je kunt je werk voor een groot deel zelf plannen. En als je privésituatie eens wat meer tijd nodig heeft, snapt iedereen dat.’