De digitalisering van onderwijs vond ik altijd al interessant
Hij studeerde Onderwijskunde en Bestuurskunde en had altijd al affiniteit met ICT. Precies dat waren de voorwaarden voor zijn huidige functie. Zo goed mogelijk onderwijs ontwikkelen, inclusief digitale tools en technieken – daar ligt zijn drive. ‘Ik heb een ondersteunende functie dus geen directe relatie met studenten, maar heb hetzelfde doel voor ogen als onze docenten: zo goed mogelijk onderwijs neerzetten, waarmee onze studenten écht kunnen bijdragen aan de maatschappij.’
Veel te regelen
Met een master Onderwijskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen en vervolgens een master Bestuurskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam op zak, startte hij in zijn eerste baan. ‘Dat was als Onderwijscoördinator bij de Radboud Docenten Academie. Ik had daar een organiserende rol; ik regelde alles rondom de aanmeldcyclus, voorlichting en intakes, roosters en studiegidsen. Zijdelings hoorde ik toen al over ICT in het onderwijs; de digitalisering van onderwijs vond ik altijd al interessant. Toen ik naast organisatorisch ook meer inhoudelijk bezig wilde zijn, ben ik verder gaan kijken. En stuitte ik op de vacature voor mijn huidige functie – waarvan ik eerst niet eens wist dat die bestond!’
Inhoudelijk meedenken
Als Adviseur ICT en Onderwijs bij de HAN is hij zowel organiserend als inhoudelijk bezig. ‘Op dit moment gaat veel van mijn tijd naar de migratie naar #OnderwijsOnline, een digitale leeromgeving. Na onze deeltijdopleidingen gaan ook andere opleidingen daar gebruik van maken. Voor één faculteit ben ik deelprojectleider: ik overleg met alle stakeholders, houd de voortgang bij. Tegelijk denk ik inhoudelijk mee: hoe kunnen we de digitale leeromgeving het best inzetten? Hoe gaan we onze docenten ermee bekend maken? Zo hebben we een training voor hen ontwikkeld. Ook geef ik presentaties over #OnderwijsOnline aan andere onderwijskundigen binnen de HAN.’ Daarnaast zijn er de lopende zaken. Zo is hij lid van het HAN Videoteam. En komen er vanuit de faculteiten en instituten allerlei maatwerkvragen op hem af. ‘Recent nog werd ik gevraagd om mee te denken over de inzet van digitaal onderwijs binnen een nieuwe minor.’
Microsoft Teams en informeel contact
Hij werkt vijf dagen, veel in zijn woonplaats Nijmegen maar ook op locatie Arnhem. ‘Soms heb ik ’s ochtends een presentatie in Arnhem en ben ik ’s middags weer in Nijmegen. De aard van mijn functie vraagt die flexibiliteit. Gelukkig heb ik een eigen laptop en telefoon; dat maakt het mogelijk om overal te werken. Ook thuis als dat zo uitkomt. En ik gebruik regelmatig Microsoft Teams.’ Wat vindt hij, naast deze flexibiliteit, verder zo prettig aan werken in het hbo? ‘Allereerst natuurlijk het feit dat je met onderwijs bezig bent – daar heb ik al bewust voor gekozen met mijn opleiding. Wat ik verder zo fijn vind aan het hbo is dat het er, in vergelijking met de universiteit, veel minder formeel aan toe gaat. De universiteit vind ik nog redelijk ouderwets; stuurde je elkaar mails, dan gebruikte je al snel ‘u’. Alles is hier een stuk informeler en laagdrempeliger. Dat bevalt mij prima!’