‘Alles wat ik wil en in huis heb, komt hier samen’
‘Als kind wilde ik arts worden, of beroemd, of iets met techniek en innoveren doen.’ Het werd het laatste, na wat omwegen. Na een niet voltooide opleiding Music Management en de bewuste keuze om op allerlei plekken te werken, voelde de studie Industrial Engineering and Management (Technische Bedrijfskunde) aan de Hogeschool Rotterdam als een ‘match made in heaven’. Nu is ze docent bij de HZ bij eenzelfde, nog verse opleiding die ze vanaf het begin mee hielp opbouwen binnen deze hogeschool.
Roerige start
‘Ik heb een wat roerige start gehad; heb niet het gebaande pad belopen. Na een afgebroken opleiding heb ik van alles gedaan wat op mijn pad kwam. Van werken in een gevangenisbibliotheek tot meedraaien als cv-monteur op de bouw. Dat was voor mij dé manier om zowel mezelf als verschillende banen en sociale klassen te leren kennen. Al snel werd duidelijk dat ik een generalist ben. In combinatie met mijn voorliefde voor techniek en innovatie, leidde dat tot een deeltijdstudie Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Rotterdam.’ Naast haar studie werkte ze overdag als projectbeheerser bij Strukton. Daar bleef ze na haar (cum laude afgeronde) studie werken. Ze volgde ook het Strukton Young Management Talent Program.
Op het lijf geschreven
Nadat ze projectmanager was bij een dochter van Strukton en later innovation engineer bij Heerema Fabrication Group, kwam het hbo weer in beeld. ‘Al tijdens mijn studie vroegen docenten of ik les wilde geven, maar ik wilde eerst praktijkervaring opdoen. Ik was nog zo’n broekie!’ Lachend: ‘Dat ben ik nog steeds, maar met m’n werkervaring op zak voelde ik me er klaar voor. In al mijn banen ben ik betrokken geweest bij het opleiden van collega’s en ik geef al jarenlang sportles. Ik vind het erg leuk om mensen te motiveren. Mijn moeder stuurde me de vacature voor mijn huidige functie bij de HZ; ik had hem zelf nog niet gezien, maar hij was me op het lijf geschreven!’
Bouwen en ontwikkelen
Op het moment dat ze startte, bestond de opleiding nog niet. Dat betekende meteen meebouwen en een curriculum ontwikkelen. ‘Ik sta graag op de barricade, hou van dingen opstarten, dus dat paste perfect. Het mooie is: de opleiding bestaat nu twee jaar, maar het ontwikkelwerk blijft. Ons team bestaat uit zes personen, komend studiejaar zijn we met z’n negenen. Het is lekker dynamisch hier, maar daar staat een goed gestructureerde opleiding tegenover. De maandag, woensdag en soms vrijdag zijn lesdagen; op dinsdag en donderdag werken onze studenten bij bedrijven. Een vrij unieke constructie die het heel overzichtelijk maakt.’
‘Je straalt!’
Haar eerste lessen herinnert ze zich nog goed: ‘Ik vond het geweldig! Iemand op de gang zei na een les: je stráált helemaal! Alles wat ik wilde en in huis heb, kwam voor mij samen. Zoals Colonel John ‘Hannibal’ Smith van The A-team zegt: I love it when a plan comes together. Als docent ben je eerder coach van je studenten. Het is niet voor de klas staan en zenden. Natuurlijk geef je studenten theorie mee. Maar daar gaan ze dan in de klas mee aan de slag. Ik geef zelfs een vak, Sustainability, waarbij ik slechts één les verzorg. Daarna staan de studenten zelf voor de klas! Ze presenteren dan stof aan elkaar, onder mijn begeleiding. Dat werkt heel goed en houdt iedereen scherp.’
Hard werken mét mooie beloning
Ze heeft diverse neventaken: in de deelexamencommissie en als roostercoördinator. ‘Waar ik veel zin in heb: komend studiejaar ga ik er ook voor zorgen dat we in aanmerking komen voor het AISHE- keurmerk – een certificering voor duurzaam onderwijs. Duurzaamheid in de breedste zin van het woord hebben we al vanaf het begin meegenomen in de ontwikkeling van deze opleiding.’ Daarnaast is ze bezig met een Master Milieukunde aan de Open Universiteit. ‘Helaas zijn piekperiodes, waarin je in de avonden door moet en weinig vrije tijd hebt, eigen aan het onderwijs. Dat is ingebakken in de cultuur. Deels zit hard werken ook in het karakter van veel collega’s: om me heen zie ik veel verantwoordelijkheidsgevoel, studenten écht kwaliteit willen leveren. Tegelijk word je steeds efficiënter. En studenten zien groeien… dat is gewoon de mooiste kroon op je werk.’