Terug naar blogoverzicht

Mevrouw, ik volg het nieuws niet zo

Het is de vierde bijeenkomst van de cursus Ouderschap, jaar twee van de opleiding Sociaal Werk. Tijdens eerdere bijeenkomsten stonden de thema’s ouderschap en hulpverlening, en ouderschap en partnerschap centraal. Vandaag staat het thema divers ouderschap of het werken met migrantenouders gepland. Als introductie op het thema heb ik bedacht de les te starten met de actualiteit: een stukje uit het debat van de algemene beschouwingen tussen de fractieleider van Pvda/Groenlinks Frans Timmermans en leider van de PVV, Geert Wilders.

Wie weet wie dit zijn?

Mijn doel is om een gesprek op gang te brengen over de huidige politieke situatie, het effect hiervan op migrantenouders en wat dat vervolgens betekent voor je rol als sociaal werker waar ze ten slotte voor worden opgeleid. Ik laat de klas een filmpje van een politiek debat zien “Wie weet wie dit zijn?”, vraag ik toch maar voor de zekerheid.
Stilte.
Ik kijk de klas rond maar zie weinig ogen terug kijken. Dan steekt een meisje vooraan voorzichtig haar hand omhoog. “Mevrouw, ik volg het nieuws niet zo”, zegt ze voorzichtig. Opeens zie ik anderen bevestigend knikken. “We kijken geen televisie meer, dat is meer iets van vroeger”, valt een ander meisje haar bij. “En als het echt belangrijk is horen we het toch wel”, reageert een jongen achter in de klas.

Ben ik te oud? Ben ik de verbinding met de jeugd van tegenwoordig kwijtgeraakt?

Ben ik te oud?

Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Verbijsterd kijk ik in het rond. “Is er niemand die de mensen uit het filmpje kent?”, probeer ik nog eens.
“Dat is toch Geert Wilders?”, roept iemand. Iedereen kent Geert Wilders.
‘Ben ik te oud? Ben ik de verbinding met de jeugd van tegenwoordig kwijtgeraakt? Zijn die jongeren niet gewoon lui en gemakzuchtig? Die rottelefoons’. Mijn gedachten buitelen over elkaar heen. ‘Zal ik er een punt van maken? Dat het echt ongelofelijk is dat ze dit nieuws niet hebben meegekregen’. En hoe ze in hemelsnaam denken een diploma te halen als niet eens weten welke belangrijke gebeurtenissen er spelen maar dan herpak ik me.

Best belangrijk

“Dit zijn de politieke beschouwingen van dit jaar”, begin ik. “Op Prinsjesdag worden de plannen van het kabinet voor het komende jaar bekend gemaakt en daarna gaan de verschillende partijen met elkaar in debat over de inhoud van die plannen. De algemene beschouwingen”. Ik kijk de klas weer rond en ga dan verder: “de besluiten die de politiek neemt hebben direct gevolgen voor de cliënten die jullie straks gaan tegenkomen”. Mijn toon klinkt serieus en ik zeg met zachte stem. “De kansen en tekortkomingen van dat beleid zal effect hebben op jullie werk. Onze doelgroep, de kwetsbaren in de samenleving, krijgen direct te maken met de beslissingen die op landelijk niveau worden genomen. Best belangrijk dus”. Ik merk dat ik wat sarcasme niet kan onderdrukken.

Ik heb ze weer. Betrokken en geanimeerd zijn ze bezig met de opdracht die ik ze heb gegeven. Zo noem ik dat, ‘ik heb ze weer'.

Prachtig

“Kunnen jullie groepjes van drie maken en met elkaar in gesprek gaan over de volgende vragen”. Ik ga verder met mijn les. Ik laat de volgende sheet zien waarop een aantal vragen rondom hun culturele identiteit en de invloed van de wijk/dorp/stad waarin ze zijn opgegroeid.“Jullie hebben een kwartier de tijd om dit te bespreken met elkaar”.
Wat volgt is prachtig. Ik hoor een meisje zeggen hoe erg ze het vindt dat niemand je meer aankijkt in de stad. Een ander groepje vertelt een Marokkaans meisje dat ze helemaal Nederlands is maar sommige waarden en normen uit de Marokkaanse cultuur echt heel mooi vindt. In weer een ander groepje volg ik een gesprek of je je ouders wel of niet moet aanspreken met “U”. Ik heb ze weer. Betrokken en geanimeerd zijn ze bezig met de opdracht die ik ze heb gegeven. Zo noem ik dat, ‘ik heb ze weer’. Wanneer studenten met plezier en interesse aan het leren en aan het ontdekken zijn. Het is voor mij een constante zoektocht om aan te sluiten daar waar de klas is qua kennis en vaardigheden aan de ene kant, en aan de andere kant datgene over te dragen waarvan ik weet dat ze dat nodig hebben om goede professionals te worden. Goed uitgerust om hun beroep met kunde en passie te kunnen gaan uitvoeren. Dit maakt het docentschap zo mooi, maar soms…