Terug naar blogoverzicht

Creatief met collega’s

Bij onze Academie Mens & Maatschappij hebben we een creatief profiel en om iedereen kennis te laten maken met dit profiel kun je als medewerker de training creatief denken en handelen volgen. De training wordt door een aantal van mijn projectleden gegeven. Het is even onwennig: les krijgen van je directe collega’s. Wat gaan we leren in de les en stel ik mijn collega’s niet teleur? Wat kan ik in deze training leren voor mijn project? Ik kan je na een paar maanden zeggen: veel! Veel creatieve oefeningen die een, voor mij, onverwacht effect hebben.

Loskomen

Bij de training creatief denken en handelen dacht ik niet gelijk aan een training gericht op mijn persoonlijke ontwikkeling. En toch is dat precies wat deze training met me doet. Je kent het wel: je doet de dingen zoals je ze altijd doet en gaat je eigen gangetje. In deze training krijgen we tijd om eens te spelen, experimenteren en te ontwerpen, waar in het dagelijks leven (vaak) geen tijd voor is.

De oefeningen die we krijgen halen ons uit ons vertrouwde structuur en gewoontes. Door bijvoorbeeld een andere route naar huis te rijden of met je andere hand tanden te poetsen. Probeer het maar eens: je zult merken dat het nog niet zo eenvoudig is. Door veel te experimenteren met creatieve middelen kom ik los uit mijn vertrouwde structuur en leer ik een kant van mezelf die ik nog niet kende. Ik leer mijn eigen speelruimte, mijn eigen manier van doen en spelen. Dat is de basis voor creativiteit: het ontdekken van nieuwe mogelijkheden en combinaties.

Als volwassenen zijn we vergeten hoe het is om te spelen

Spelen?

Ja, spelen! Als volwassenen zijn we vergeten hoe het is om te spelen. Spelen biedt ruimte aan je eigen ontwikkeling, je voelt je fijn, je ontspant en je maakt verbinding met je omgeving. Door samen oefeningen uit te spelen, maken we een echte oprechte verbinding. Na een periode zijn we als klas echt een groep geworden en voelen we ons op ons gemak. We durven dan ook nieuwe manieren van handelen in ons werk mee te nemen.

In de ‘flow’

In de les lichaam, beweging en dans, komt mijn onhandige stuntelige dansen weer naar boven. Links en rechts: het blijft moeilijk om ze uit elkaar te halen. Maar als ik nu eens niet mijn kritische zelf aanzet? Ik vind dansen leuk en misschien is het geen topniveau, ik heb er goesting aan. De volgende les waar we gaan dansen, heb ik zelfs een choreografie gemaakt. De opdracht is dat je in het midden van de groep gaat staan, twee klasgenoten je bewegingen precies nadoen en de rest van de groep probeert je te volgen. Bijzonder om te dansen voor je collega’s. Maar wat was het doel van deze oefening? Je leert elkaar te lezen en voelen door je in te leven in de ander. Je komt in de ‘flow’ van degene die danst. Tot mijn verbazing heb ik met mijn dans bij mijn klasgenoten meer emotie losgemaakt en kon een klasgenoot volledig mee in mijn dansen. Nooit gedacht dat deze houten klaas dat voor elkaar kreeg met haar dansen.

we zijn een hecht groepje geworden waarin we in alle veiligheid onze leerdoelen kunnen ontwikkelen

Met elkaar

Door met elkaar te experimenteren, spelen en te ontwerpen, leren we elkaar in korte tijd goed kennen. Niet alleen dat: we zijn een hecht groepje geworden waarin we in alle veiligheid onze leerdoelen kunnen ontwikkelen. De tweede periode gaan we aan de slag met creatief ontwerpen, we kiezen allemaal een product om aan het einde van periode 2 te presenteren. Ik ben benieuwd naar het vervolgtraject!