Terug naar blogoverzicht

Van senior naar startende docent

Waarom de overstap?

Ik heb jarenlang als jurist gewerkt bij de overheid. Eerst bij gemeente Bloemendaal, daarna bij het waterschap Drents Overijsselse Delta in Zwolle. Na ruim tien jaar voelde ik me helemaal uitgeblust. De grote afstand tussen ‘de echte buitenwereld’ en mijzelf stond mij meer en meer tegen. Mijn werk bestond voornamelijk uit het schrijven van juridische adviezen voor collega’s of projectteams. Ik miste het directe contact met de inwoners. De mensen waarvoor ik het werk uiteindelijk deed. Ik was niet meer gemotiveerd en geïnspireerd. Voor mijn gevoel stond ik stil. Hoogste tijd voor verandering!

Zinvol bezig zijn

Ok. Tijd voor iets anders dus. Maar wat? Na enkele gesprekken met een loopbaancoach, veel nadenken, opties onderzoeken en googlen werden mijn drijfveren langzaamaan duidelijk. Ik werk graag voor mensen. Zinvol bezig zijn. Een maatschappelijke bijdrage leveren. Daarom heb ik ook jarenlang voor de overheid gewerkt. Dat was een bewuste keuze. Daarnaast ga ik graag relaties aan met mensen. Dat motiveert mij; betrokken zijn. Deze waarden komen samen in het werk van docent. Ook kwam ik er gaandeweg achter dat ik het beroep jurist nog altijd leuk vind. En ik vind het vooral leuk om het recht uit te leggen. Daar krijg ik energie van. En wat is dan mooier om het werk van docent te combineren met het recht?

Ik miste het directe contact met de mensen waarvoor ik het werk uiteindelijk deed.

Vol overgave gesprongen

In augustus 2018 heb ik mijn vaste baan opgezegd en heb ik de sprong gewaagd. Een gigantische sprong in het diepe. Alle zekerheid liet ik los en dat voelde ontzettend bevrijdend. Ik begon met de opleiding ‘Doceren als 2e beroep’ bij Instituut Mentoris. Deze opleiding richt zich op de didactisch-pedagogische vaardigheden die je als docent nodig hebt. In januari 2019 stond ik vervolgens al één dag in de week voor de klas. En ik vond het fantastisch! Wat is lesgeven leuk. De energie die in de klas hangt, het contact met de studenten, de oprechtheid. Nooit geweten dat werken zo plezierig kan zijn. Aan het einde van iedere werkdag liep ik blij en met een licht gevoel terug naar de trein.

Afgelopen juli heb ik mijn diploma gehaald en sinds augustus geef ik drie dagen in de week les. Het docentschap past echt bij me. Alle puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen. Ik ben volgens mij zinvol bezig. Ik lever een bijdrage en ben betrokken. Dat geeft mij een heel goed gevoel. Ik vind het leuk om voor een groep iets uit te leggen. Ik geniet van het contact en ben dan in het hier en nu. Bovendien heb ik aan het einde van een werkdag nog energie. Dit terwijl ik mij daarvoor jarenlang al moe voelde voordat ik goed en wel op kantoor zat.

De energie die in de klas hangt, het contact met de studenten, de oprechtheid. Nooit geweten dat werken zo plezierig kan zijn.

Van senior weer naar starter

Het komende jaar staat voor mij in het teken van leren. Ik heb in amper een jaar tijd een heel nieuw vak erbij geleerd. Ik begin als startende docent weer van voor af aan. Was ik als jurist inmiddels een senior, nu als docent is dat wel anders. Hoe bereid ik een leuke les voor? Hoe geef ik een boeiend hoorcollege van ongeveer anderhalf uur lang? Hoe zorg ik ervoor dat alle studenten aangehaakt blijven? Hoe weet ik nu dat wat ik vertel ook echt begrepen en onthouden wordt?

Zodra ik de deur van het klaslokaal dicht trek, begint de les. Ik ben dan degene die bepaalt wat er gebeurt. Voordat ik begon als docent, dacht ik dat orde houden een uitdaging voor mij zou zijn. En wat blijkt? Ik pak van nature zo de leiding. Nooit geweten van mijzelf. En ja, het helpt natuurlijk enorm dat mijn studenten heel lief en respectvol zijn.

Het docentschap past echt bij me. Alle puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen.

Investering in mijzelf

Een valkuil die ik op voorhand zag, was overbelast raken. Ik weet van mijzelf dat ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel heb én het lastig vind om hulp aan een ander te vragen. Deze twee karaktertrekken zijn geen handige combinatie. Het voorbereiden van een les kost mij nu nog veel tijd. Méér tijd dan de daarvoor beschikbare uren. Dit betekent dat ik veel werk doe ik mijn eigen tijd. Ik zie dit nu als een investering in mijzelf. Toch moet de balans werk-privé goed blijven. Ik heb dan ook een deadline. Aan het einde van dit schooljaar wil ik mijn lessen wél kunnen voorbereiden binnen de daarvoor beschikbare uren.

Ik ben heel benieuwd wat ik het komende jaar zal leren over mijzelf. Waar ik nog kan groeien. Of ik mijn grenzen goed kan bewaken. Bovendien kijk ik uit naar het verder ontwikkelen van alle verschillende rollen als docent/begeleider/coach. Eén ding weet ik zeker. De overstap naar het onderwijs is de beste keuze ooit!

Ik heb in amper een jaar tijd een heel nieuw vak erbij geleerd. Ik begin als startende docent weer van voor af aan.