Terug naar blogoverzicht

Stages

Een stagebezoek is voor mij als docent een van de leukste dingen om te doen. Onlangs vroeg een studente of ik haar stagebezoek niet liever online wilde doen. Voor de bespreking van de tussenrapportage van haar beroepsoriënterende stage was volgens haar een visite niet nodig. ‘Welnee’, was mijn enig denkbare antwoord. ‘Ik vind het veel te leuk om te zien waar en met wie jij werkt.’

Stagebezoek

Of het nu gaat om de beroepsoriënterende stage van tweedejaars of de beroepsvoorbereidende van derdejaars, ik vind ze even interessant. Een jaar geleden stond mijn eerste stagebezoek op het programma. ‘Hartstikke leuk’, hadden collega’s me al lekker gemaakt. ‘Je neemt in een ontspannen sfeer het verloop van de stage door met de stagiair en de begeleider. Verder bespreek je de voortgang van de leerdoelen en je vraagt of je een rondleiding door het bedrijf kunt krijgen.’ Zo liep het ook, met uitzondering van de rondleiding. In de moderne kantoortuin waren in coronatijd maar weinig mensen aan het werk. Degenen die er wèl waren, keken even op van hun werk, knikten vriendelijk en gingen weer verder.

‘Snuffelstage’ hoor je wel eens oneerbiedig, maar de studenten van de HvA doen veel meer dan snuffelen.

Meer dan snuffelen

De ‘korte’ stage laat studenten wennen aan de volledige werkweek waarmee veel volwassenen tussen maandagochtend en vrijdagmiddag hun tijd verdrijven. ‘Snuffelstage’ hoor je wel eens oneerbiedig, maar de studenten van de HvA doen veel meer dan snuffelen. Ze houden de social media bij, stellen een marketingplan op, maken call-sheets voor tv-programma’s of schrijven artikelen voor toonaangevende media. De belangrijkste les van die tien weken durende leerperiode is voorspelbaar. ‘Dat het toch wel wennen is om elke dag vroeg op te staan’ en ‘ik ga nu veel vroeger naar bed’.

Probleem opgelost

Onlangs hing een radeloze derdejaars studente aan de Whatsapp. Ze had een beroepsvoorbereidende stage gevonden bij een aansprekend en hip klinkend bedrijf. Ze keek er enorm naar uit. Op het MBO had ze al een aantal stages achter de rug, dus ze wist wat ze wel en niet mocht verwachten van de komende twintig weken. Dat ze de voorraadkast moest opruimen en vervolgens aan haar lot werd overgelaten, was volgens haar niet in de haak. De stagebegeleider was op vakantie gegaan en de baas had het te druk om zich met de stagiaire bezig te houden. Ze wilde wat anders en het liefst zo snel mogelijk.

Dankzij de door de wol geverfde stagecoördinator en het doorzettingsvermogen van de studente zelf was een nieuwe stage binnen twee dagen geregeld. ‘Zorg wel dat je met opgeheven hoofd de deur uitgaat’, was mijn enige advies. ‘Regel het netjes met je begeleider en de baas. Als ik nog iets voor je moet doen, hoor ik het wel.’ De studente nam keurig afscheid en de baas begreep haar ongenoegen. Probleem zonder scherven opgelost. Ik hoefde niets te doen.

‘O ja’, zei de stagiair, ‘ik weet nu wie Herman van Veen is. Ik had nog niet van hem gehoord.’

Leerzaam

Hoe leerzaam een stage kan zijn bleek afgelopen week toen ik in het gigantische gebouw van DPG Media in Hoofddorp op bezoek ging. De student loopt stage op de online redactie van Story. De doelgroep van het blad is 70+ en de student houdt zich bezig met het wel en wee van koningshuizen, rollatorvoorbestemde artiesten en BN’ers die zich na hun zoveelste Botox-behandeling elke dag opnieuw moeten voorstellen. Ik vroeg of ze nog nieuwe Nederlandse sterren had ontdekt. Terwijl ze nadacht gaf haar begeleider een voorzetje. ‘O ja’, zei de stagiair, ‘ik weet nu wie Herman van Veen is. Ik had nog niet van hem gehoord.’
‘Wat toevallig’, zei ik, ‘ik heb momenteel een kleinzoon van hem in de klas’. Zo kwamen de nieuwe wereld van de student en de oude wereld van de docent bij elkaar. Leerzaam voor de stagiair en voor mij.