Terug naar blogoverzicht

Samenwerken voor een succesvolle accreditatie

Elke zes jaar krijgt onze opleiding Social Work bezoek van een accreditatiepanel dat beoordeelt of we voldoen aan de landelijke kwaliteitseisen. Deze beoordeling vraagt om een uitgebreide voorbereiding, waarin we samen de kwaliteit en samenhang van de opleiding in kaart brengen. Het accreditatieproces is een kans om te laten zien dat we voldoen aan hoge standaarden, maar vraagt ook om zorgvuldige organisatie, nauwkeurige afstemming en teamwork.

De verschillende varianten binnen Social Work

Onze opleiding Social Work bestaat uit meerdere varianten die elk gericht zijn op specifieke doelgroepen: Bachelor voltijdstudenten, internationale studenten, deeltijd- en duale studenten, en studenten die een Associate degree deeltijd/duaal volgen. Elke variant heeft een eigen structuur en aanpak, wat waardevol is voor onze diversiteit maar ook uitdagend kan zijn tijdens een accreditatie. We moeten immers niet alleen de algehele kwaliteit van de opleiding aantonen, maar ook de kwaliteit en het unieke karakter van iedere variant.

Waar we in het verleden vaak los van elkaar werkten om onze eigen variant in te richten, bood het accreditatietraject ons een unieke kans om kennis en ervaringen te delen.

Samenwerking als basis voor de voorbereiding

Anderhalf jaar voor de accreditatiedagen zijn we gestart met de voorbereidingen, waarbij alle varianten van de opleiding nauw samenwerkten. Waar we in het verleden vaak los van elkaar werkten om onze eigen variant in te richten, bood het accreditatietraject ons een unieke kans om kennis en ervaringen te delen. Zo ontstond er een sterke samenwerking waarin we gezamenlijk konden toewerken naar de visitatiedagen van de accreditatie.

De regiegroep: een platform voor kennisdeling en coördinatie

Voor deze accreditatie werd een regiegroep opgericht waarin vertegenwoordigers van alle varianten bijeenkwamen om de afstemming te coördineren. Deze regiegroep was essentieel voor het delen van inzichten, ervaringen en werkwijzen. Deze samenwerking bood een duurzaam platform om kennis en expertise te bundelen. Door de kennis en expertise te bundelen, hebben we niet alleen onze accreditatievoorbereiding efficiënter en krachtiger gemaakt, maar ook een basis gelegd voor blijvende samenwerking en borging van uitwisseling binnen onze academie.

Studenten aan het woord

Niet alleen de regiegroep droeg bij aan de accreditatie: ook de studenten leverden een bijdrage. Ze maakten een eigen video over hun ervaringen als student binnen de opleiding. De studenten van de verschillende opleidingscommissies namen de leiding en gaven samen met hun medestudenten vorm aan de video voor het panel. Elke commissie was vrij om een eigen draai te geven aan de inhoud en stijl. Zo werkte de ene groep met een volledig uitgeschreven script, terwijl een andere groep slechts enkele leidende vragen formuleerde en vanuit daar improviseerde.

Voor de bachelor en Ad studenten van deeltijd en duaal, was de organisatie uitdagender. Omdat zij slechts één dag per week op de opleiding zijn, en elke jaargroep op een andere dag, kozen zij voor een andere aanpak: interviews. Op die manier konden ook zij hun ervaringen delen in een eigen video. Het resultaat is een verzameling video’s waarin de diversiteit tussen de studenten prachtig naar voren komt en waarin ze gedurende het proces ook veel van elkaar hebben geleerd.

De betrokkenheid van de studenten in het accreditatieproces heeft niet alleen waardevolle inzichten opgeleverd voor het panel, maar ook voor henzelf.

Eindconclusie

De betrokkenheid van de studenten in het accreditatieproces heeft niet alleen waardevolle inzichten opgeleverd voor het panel, maar ook voor henzelf. Door samen te werken en hun eigen perspectieven vast te leggen, hebben de studenten een stem gegeven aan hun unieke ervaringen binnen de opleiding. De verschillende aanpakken, van gescripte video’s tot spontane interviews, laten zien hoe diversiteit en eigenheid binnen de opleiding Social Work naast elkaar kunnen bestaan en elkaar versterken. Dit proces heeft niet alleen geleid tot krachtige verhalen voor het accreditatiepanel, maar heeft de studenten ook dichter bij elkaar gebracht en een solide basis gelegd voor toekomstige samenwerking en uitwisseling binnen de opleiding.

En niet onbelangrijk: het panel heeft ons positief beoordeeld!