‘Van waarde zijn voor jonge mensen, daar word ik gelukkig van’
Elke dag dat Rikke Rasmussen de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam binnenstapt, waant ze zich weer even student. In 2012 haalde ze er haar diploma en mocht ze zichzelf docent Dans noemen. Als zelfstandig vakdocent sprokkelde ze overal in het primair en voortgezet onderwijs haar uren bij elkaar. Al snel keerde ze terug in haar vertrouwde omgeving: als onderwijsondersteuner voor de opleiding Docent Dans. Ze combineerde deze parttimebaan met lesgeven, totdat haar lessen door Corona geschrapt werden. Een nieuwe uitdaging liet niet lang op zich wachten: in maart 2022 kon ze aan de slag als studiebegeleider. Dit blijft ze combineren met andere taken, want: ‘Juist die afwisseling vind ik zo fijn aan mijn werk.’
Verhaal kwijt kunnen
Als een vis in het water, zo voelt Rikke zich als studiebegeleider: ‘Ik begeleid vierdejaarsstudenten. Zij staan al met één been in het werkveld, terwijl ze voor school ook nog heel veel moeten doen. Daarin lopen ze tegen allerlei uitdagingen aan. Ik ondersteun ze daarin. Vaak helpt het al als ze hun verhaal even kwijt kunnen. Soms hebben ze advies nodig, maar meestal hebben ze zelf al bedacht wat de beste oplossing is en hebben ze vooral bevestiging nodig. Iets voor jonge mensen kunnen betekenen; dat is wel de rode draad in mijn werk. Ik vind het mooi om hun ontwikkeling te zien. Zo kom ik regelmatig oud-studenten tegen die toen ik nog onderwijsondersteuning deed elke week wel even langskwamen, meestal gewoon om even te kletsen. Als ik zie wat zij nu voor het werkveld voor jonge dansers betekenen, voel ik me trots.’
Amsterdam
Anderhalf jaar geleden verhuisde ze van Amsterdam naar Brabant. ‘Daar kom ik vandaan en ik heb geen moment spijt van de verhuizing. Maar toch ben ik blij om nog in Amsterdam te werken. Qua dans loopt Amsterdam voorop in Nederland. En de danswereld is snel aan het veranderen. Kijk alleen al naar de groep studenten die ik begeleid en die zóveel diverser is dan toen ik hier als student rondliep. De studenten van nu hebben minder klassieke danservaring als ze hier komen, maar hebben wel een enorme drive. Daar geniet ik echt van.’
Ook andere taken
Naast studiebegeleider heeft Rikke nog andere taken. Zo is ze stagebegeleider en coördineert ze onder andere de Artistic Practice-module’ voor tweedejaarsstudenten. ‘In deze module moeten studenten zelf een voorstelling maken met eigen werk. Ik help daarbij met allerlei praktische zaken en stuur hier en daar wat bij, zodat studenten hun eigen voorstelling kunnen maken.’ Ze gaat ook de slag met de ontwikkeling van een CKV-module voor derdejaarsstudenten: ‘We leiden ook docenten op voor het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming in het voortgezet onderwijs. Er is daarvoor een module ontwikkeld waarin muziek, beeldende vorming, theater en dans samenkomen. Het leuke is dat ik samen met collega’s kennis van vier verschillende opleidingen van de AHK samenbreng.’
Dans als rode draad
Het liefst blijft ze nog heel lang doen wat ze nu doet. ‘Als je het net als ik fijn vindt om geen dag hetzelfde te hoeven doen, dan is mijn huidige werk ideaal. Mijn werkweek is zó afwisselend! Ik besefte laatst ineens in hoeveel verschillende keukentjes ik al heb mogen kijken. Maar dans blijft de rode draad. Of ik het lesgeven niet mis? Jawel. En hoewel ik het er nu te druk voor heb, wil ik het zeker weer oppakken. Die momenten dat je leerlingen die uit onzekerheid niet willen, toch met plezier aan het dansen krijgt… Voor mij bestaat er niets mooiers dan dat.’