‘Steeds weer iets nieuws waar ik me tegenaan mag bemoeien’
Ze heeft een creatieve achtergrond maar specialiseerde zich ook in projectmanagement. Nadat ze jarenlang in de commerciële sector werkte, maakte ze de overstap naar de hogeschool. En dan specifiek Thomas More Academie – de plek voor professionalisering voor teams en onderwijsprofessionals. ‘Ik ben er gestart in een functie die nog niet bestond. Dat past bij mij: ik vind het leuk om nieuwe dingen te ontwikkelen.’
Coördinatie en organisatie
Op het moment dat Thomas More Academie uit z’n voegen groeide en er behoefte was aan ondersteuning, ging Daphne er op gesprek. ‘Ik had meteen een heel leuk gesprek en ben in het diepe gesprongen. Wel met veel ervaring in het regelvak op zak. Ik ben gestart als operationeel coördinator en verzorgde de coördinatie en organisatie van het complete nascholingsaanbod. Ik was aanspreekpunt voor zowel deelnemers als docenten. Toen ik begon waren we met z’n tweeën, inmiddels zijn we met z’n zessen. Ik heb zowel collega’s vanuit de organisatorische kant als vanuit de inhoud, zoals een programmaleider.’
Geen dag hetzelfde
Haar functie heeft zich ook ontwikkeld. ‘Als coördinator ben ik verantwoordelijk voor de algehele processen. En wat ik heel leuk vind om te doen, is samen met de programmaleider nieuw aanbod ontwikkelen, vooral structurele opleidingen. Ik doe ook nog een stukje contractbeheer en Marketing-communicatie erbij, en ben betrokken bij grotere projecten zoals Microcredentials.’ Dat betekent dat geen dag voor haar hetzelfde is. ‘Wat wel elke week hetzelfde is, is dat maandag een echte overlegdag is op de hogeschool. Andere werkdagen ben ik fifty-fifty solo bezig of aan het samenwerken.’
Opnieuw beginnen
Waar krijgt ze in haar werk de meeste energie van? ‘Dat we op Thomas More Academie ieder jaar opnieuw beginnen met het samenstellen van het opleidingsaanbod, in samenspraak met het werkveld en ons professionele netwerk. Dat betekent dat er elke keer weer iets nieuws is waar ik me tegenaan mag bemoeien. Verder haal ik veel voldoening uit het contact met de docenten en trainers en ook uit de gesprekken met deelnemers. Mijn creativiteit kan ik kwijt in de op maat trajecten voor scholen die we ontwikkelen. En in mijn betrokkenheid bij visuele uitingen van de Academie.’
Leren afwachten
In het begin moest ze wel even wennen na haar overstap van de commercie naar het hbo. ‘Processen gaan hier wat trager, je hebt te maken met beleid en politiek. Maar ik heb leren afwachten. En het wakkert ook een bepaalde creativiteit aan als je minder gehaast hoeft te werken. Ik heb ook leren omdenken in financiële zaken. Succesvol zijn betekent op een hogeschool iets heel anders dan bijvoorbeeld in de retail. Je bent hier veel waardengerichter bezig. Als hogeschool heb je een maatschappelijke taak, dat trekt mij. Uiteindelijk doen we alles voor de kinderen.’