‘Soms moet je keuzes maken, omdat er veel mogelijk is. Ik werd verrast door mijn eigen organisatietalent’
Biologie, Scheikunde en Natuurkunde hadden altijd al zijn interesse. Dit kwam mooi samen tijdens zijn studie Biochemie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Een echte laboratoriumopleiding, maar werken op het lab vond hij toch te eenzaam. Hij studeerde verder aan de Radboud Universiteit, waar hij de opleiding Biologie deed en een eenjarige docentopleiding (educatievariant). Hij werkte vervolgens enige tijd op een voortgezet onderwijsinstelling, waarna er een vacature vrijkwam bij de HAS. ‘Ze zochten een docent Toegepaste Biologie met didactische ervaring. Docent zijn was al een soort routine voor mij, dus dit kwam als geroepen.’
Brede maatschappelijke thema’s
‘De overgang van lesgeven op een middelbare school naar het hbo was niet heel groot. Een 6 vwo’er verschilt qua leeftijd weinig van een eerstejaars hbo’er. Inhoudelijk, dus in de vakken die ik op de hogeschool verzorg, was het een logisch vervolg. Wel heb ik me op een paar onderwerpen extra moeten verdiepen. Ook in de sectoren waarvoor de HAS opleidt; ik ben naar allerlei bedrijven toe geweest en heb diverse projecten bezocht. Bij de HAS denken veel mensen in eerste instantie aan de agrarische kant, en die is er ook nog steeds, maar onze opleidingen richten zich op veel meer en ook bredere maatschappelijke thema’s. Van de voedselvoorziening wereldwijd tot CO2-neutraal ondernemen en van food innovation tot milieukunde. Onze studenten werken in ’real-life challenges’ aan echte opdrachten uit de praktijk: ze bedenken creatieve concepten, voeren praktijkgericht onderzoek uit, stellen bedrijfsplannen op, verduurzamen processen, enzovoort. Als docent begeleid je hen daarbij.’
Docent met organisatietalent
Ik werk 5 dagen per week en sta op dit moment nog 2 dagen voor de klas. Recent heb ik wat docenttaken afgestoten, omdat ik nu ook opleidingscoördinator ben. Een collega die al opleidingscoördinator was, wilde een aantal taken afstoten. Ik bleek tot mijn eigen verrassing wel organisatietalent te hebben. Langzaam ben ik in deze rol gegroeid en heb ik taken overgenomen. Als opleidingscoördinator ben je de schakel tussen de directie en de opleiding. Je overlegt ook met andere opleidingen. Ik maak scholingsplannen, ben het aanspreekpunt voor Communicatie en voor beginnende studenten of studenten die vastlopen.’
Kansen en keuzes
‘In het hbo zijn er meer dan genoeg kansen als je ze wilt krijgen. Je moet wel keuzes maken. Soms is dat jammer, maar ik heb ontdekt dat ik graag uitdagingen aanga. Zo ben ik ook lid van het HAS-brede team Onderwijs & Kwaliteit, samen met een aantal onderwijskundigen, een toetsdeskundige en een leidinggevende. Samen proberen we de onderwijskwaliteit naar een hoger niveau te brengen, vanuit de nieuwe onderwijsvisie van de HAS. Zo begeleiden we opleidingen tijdens ontwikkeltrajecten, we begeleiden en verzorgen scholing aan nieuwe en ervaren docenten, en tijdens corona ondersteunden we de transitie naar online onderwijs. Mijn eigen team bestaat uit docenten, ondersteuners, directeuren en een lab-assistent. Samen maken we een zo goed mogelijke opleiding Toegepaste Biologie voor onze studenten.’
Laagdrempelige, open cultuur
Hij waardeert de sfeer op de hogeschool. ‘De HAS is een middelgrote hogeschool met een laagdrempelige en open cultuur. Toevallig hadden we onlangs de afronding van een accreditatie. Het Collega van Bestuur luncht dan met iedereen mee. Dat is heel normaal bij ons. Tegelijk is het ook een bewuste keuze van het CvB om zichtbaar te zijn. De onderlinge lijntjes zijn kort. Iedereen weet elkaar te vinden als dat nodig is. Uiteindelijk doen we het natuurlijk voor onze studenten en cursisten. Je moet ervan houden om met deze doelgroep te werken van gemiddeld 17 tot 22 jaar. Het gros van de HAS-studenten volgt een voltijdopleiding. Ik vind het geweldig om hen te zien groeien en zich ontwikkelen. Daar doe je het uiteindelijk voor!’