Simone Kooij
Simone Kooij
Adviseur Onderwijskwaliteit
Werkzaam bij Hogeschool Rotterdam

‘Bezig zijn met de kérn van onderwijs’

Na haar studie Onderwijskunde en een Master Onderwijskundig Ontwerp en Advisering kon ze meteen in haar vakgebied aan de slag bij de Hogeschool Rotterdam. Daar werkt ze sinds begin 2011 als Adviseur Onderwijskwaliteit. ‘Wat is nou eigenlijk goed onderwijs?’ Die hamvraag drijft haar.

Hoe leren wij

‘Het leren van mensen is een onderwerp dat mij altijd al heeft getrokken. Ik was dan ook helemaal op mijn plek bij de studie Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Al tijdens mijn studie heb ik ervaring opgedaan bij een consultancybureau. Ik heb daar veel geleerd, maar het werd me ook duidelijk dat ik graag binnen één organisatie wilde werken. Ergens echt onderdeel van uitmaken en zien wat voor impact je werk op de langere termijn heeft.’

Onderwijs & Ontwikkeling

Na haar afstuderen hoorde ze via via van een vacature bij de Hogeschool Rotterdam. Men zocht iemand met werkervaring, maar door haar brief en een gesprek kwam ze wel in beeld. Een tijd later werd ze gebeld toen er opnieuw een plek vrijkwam: projectmedewerker binnen de dienst Onderwijs & Kwaliteit (nu Onderwijs & Ontwikkeling). ‘Zo ben ik gestart. Al na een half jaar ben ik gaan adviseren en in mijn huidige rol beland. Sinds begin 2015 is onze dienst samengevoegd met de P&O-adviseurs, met wie ik ook regelmatig contact heb.’

Afwisselende dagen

Haar werk bestaat voor 50% uit overleggen en vergaderen en 50% ontwikkelen en vastleggen. Juist die afwisseling bevalt haar goed. ‘Ik ben twee dagen per week verbonden aan het Instituut voor Sociale Opleidingen, waar ik samen met managers en docenten werk aan het verbeteren van het onderwijs. Zo zijn we net met een nieuwe, brede opleiding ‘Social Work’ gestart; zowel bij de voorbereiding als nu de uitvoering help ik mee – van visie- tot curriculumontwikkeling.’ De andere 2,5 dag per week zit ze bij de dienst Onderwijs & Ontwikkeling en ligt haar focus op toetsen en beoordelen. Van actuele ontwikkelingen bijhouden tot docenten trainen. Ook werkte ze mee aan de nieuwe Onderwijsvisie van de hogeschool.

Eigen initiatief

Wat haar vooral zo aanspreekt aan haar baan? ‘Bezig zijn met de kérn van onderwijs. Deels zelfstandig, maar ook samen met mijn collega’s binnen de stafafdeling met wie ik regelmatig spar. We zijn echt een team en de sfeer is goed. In vergelijking met de universiteit is het hier wat kleinschaliger en heb je meer een schoolgevoel. Tegelijk gaat alles een stap verder dan het vo en mbo. Die combinatie spreekt mij aan. En daarnaast de goede en duidelijke arbeidsvoorwaarden. De goede regelingen rondom duurzame inzetbaarheid en professionalisering. En de ruimte die je hebt om zelf initiatieven te nemen. Zo heb ik een samenwerkingsverband met twee andere hogescholen opgericht, het Platform Leren van Toetsen. Ik kan hier kortom nog jaren vooruit!’