Casper Zuidwijk
Casper Zuidwijk
Product Owner Experience & Flexibilisering
Werkzaam bij Hogeschool Utrecht

Schakel tussen agile teams en studenten/docenten

Na een mbo-opleiding fotografie en video volgde hij bij Saxion de hbo-opleiding Toegepaste Kunst en Techniek. Daarna werkte hij als freelancer voor verschillende bedrijven en kranten. De ene keer als fotograaf, de andere keer als cameraman of producent. ‘De touch met lesgeven was er al; vroeger heb ik veel gymlessen verzorgd aan kinderen.’ Na zijn freelance-bestaan koos hij voor het onderwijs, waar hij eerst als docent werkzaam was – zowel binnen Saxion als de Hogeschool Utrecht. Inmiddels werkt hij in een ondersteunende, hogeschoolbrede functie. Met als drive: ‘het faciliteren en verbeteren van online onderwijs’.

Online tools

‘Bij Saxion ben ik jarenlang docent en opleidingscoördinator geweest. Toen ik behoefte had om mezelf verder te ontwikkelen, op een nieuwe plek, koos ik opnieuw bewust voor het hbo. De toegevoegde waarde van het hbo voor de maatschappij spreekt mij erg aan. Niet alleen de theoretisch bewezen kant laten zien, maar ook zelf zaken kunnen uitvoeren en toepassen.’ De vernieuwing van het onderwijs door middel van online tools had bij Saxion al zijn aandacht. Binnen de HU heeft hij dit verder uitgebouwd. ‘Ik ben er gestart als docent, maar werk inmiddels anderhalf jaar in een hogeschoolbrede, ondersteunende rol, binnen twee agile teams die onder het programma ‘De digitale leeromgeving’ vallen.

Scrummen

Het team Experience houdt zich bezig met hoe docenten en docenten online tools ervaren. Het team Flexibilisering faciliteert flexibel onderwijs, onder meer met een digitale leerplanner voor studenten. Binnen beide teams is hij Product Owner. ‘Ik ben de schakel tussen de teams en de eindgebruikers. In ons geval: studenten en docenten. Aan hen vragen we continu: waar hebben jullie behoefte aan? En wat is daarvoor nodig? Om vervolgens allerlei tools te ontwikkelen of aan te bieden. Op dit moment bijvoorbeeld een digitaal Studentenportaal, waarmee we de informatievoorziening richting studenten willen verbeteren. We werken daarbij volgens de Scrum-methode, met korte cycli. Elke twee weken komen de teams en de eindgebruikers bij elkaar om te bepalen of we goed bezig zijn en hoe we verder gaan. Ik stel vervolgens de prio’s vast en bepaal de koers.’

Eigen projecten

Mist hij het lesgeven? ‘Dankzij het lesgeven ken ik onze ‘klanten’, de eindgebruikers, en hun wensen en problemen goed. Tegelijk denk ik dat ik door mijn huidige ervaring op termijn weer een betere docent ben. Op dit moment mis ik het niet; ik was toe aan een nieuwe rol met een andere energie.’ Hij werkt fulltime op de hogeschool en doet daarnaast regelmatig eigen projecten als zelfstandig consultant online en offline leren. ‘Zo houd ik feeling met de praktijk. Het is fijn dat ik daar vanuit de hogeschool de ruimte voor krijg.’

Anderen helpen

Waar hij de meeste energie van krijgt in zijn huidige functie: ‘Ik werk nu aan producten die ik 10 jaar geleden, als docent en opleidingscoördinator, heel graag had gehad! Ik vind het heel mooi om daar nu alsnog een bijdrage aan te kunnen leveren.’ En verder: ‘Op een hogeschool werkt je niet voor jezelf, maar om anderen te helpen. De mensen die zo meteen de wereld moeten runnen. Als docent doe je dat op kleinere schaal en in directer contact met individuele studenten. Nu kan ik op grotere schaal een bijdrage leveren en goed onderwijs faciliteren.’