‘Mijn werkinhoud en collega’s geven mij veel energie’
In eerste instantie trok de politiek hem. Hij koos voor een studie Bestuurs- en Organisatiewetenschappen. Gaandeweg vond hij de organisatiekant steeds interessanter. ‘Mensen op de goede plek zetten, talenten ontwikkelen. Dat vind ik toch wel het mooist.’ Na een master Strategisch HRM en een onderzoeksfunctie op de Universiteit Utrecht stapte hij bewust over naar het hbo. Hij startte als docent bij Fontys.
Droombaan
‘Stiekem had ik op de universiteit al gemerkt dat ik lesgeven erg leuk vond. Het gaf me veel energie, naast onderzoek doen. Als ik nou eens het vakgebied HRM kon combineren met lesgeven, liefst op een hogeschool – want heel praktijkgericht – dan had ik mijn droombaan te pakken. En zo geschiedde! Via de old school weg van een vacature en een sollicitatiebrief ben ik 2012 bij Fontys aangenomen als docent HRM. Ik had meteen een bomvol rooster, ben echt het diepe ingegaan. Dat was aanpoten. Gelukkig kwam ik terecht op een hele warme werkplek met fijne collega’s.’
Thuiskomen op werk
Op zijn standplaats Eindhoven heeft hij circa vijfendertig HRM-collega’s, in Tilburg circa vijfentwintig. ‘Ik heb m’n eigen plek en rol, maar zou niks zijn zonder mijn collega’s. De sfeer hier, elkaar motiveren, lol hebben… Ik kom echt thuis op mijn werk. Begin dit jaar zijn we zelfs een weekend weggeweest met het team.’ Vier dagen per week is hij bezig met onderwijs. Eén dag per week werkt hij als onderzoeker. Hij startte bij het Lectoraat Duurzaam Werken toen daar een plek vrijkwam. Dat sloot inhoudelijk mooi aan op zijn onderzoeksachtergrond bij de universiteit. Sinds oktober 2016 werkt hij voor het Lectoraat Dynamische Talentinterventies.
Wat is talent?
‘Wat is nou eigenlijk ‘talent’ binnen HRM-land? Er is veel noodzaak om daar goed naar te kijken. Zelf doe ik onderzoek naar leiderschap en talentontwikkeling.’ Naast zijn rol als onderzoeker en docent heeft hij inmiddels ook de rol van afstudeercoördinator en stuurt hij de afstudeerbegeleiders aan. ‘Dat heeft zich van nature zo ontwikkeld. Ik dacht al mee over hoe we ons onderwijs vormgeven. Dat past heel erg bij Fontys; het is een extreem platte en horizontale organisatie. Er wordt al snel een beroep op je gedaan: ‘Wat vind jij ergens van? Denk eens mee?’ Dat maakt het juist zo leuk.’
Balans
Wat hij waardeert is de ruimte om jezelf te zijn, ook als docent. ‘Elke docent heeft een eigen manier van lesgeven. Daar hebben we ook intervisies over met elkaar.’ Een aandachtspunt is de balans. ‘Heel eerlijk, het is wel eens lastig om alle ballen in de lucht te houden. Een 9-tot-5-mentaliteit past hier niet zo. Je gaat er vol voor. Tegelijk moet je zelf je grenzen bewaken. Dat is wel een issue binnen ons team. Maar ik krijg zóveel energie door mijn werkinhoud en collega’s, dat dat de werkdruk compenseert. Vind je het leuk om mensen te begeleiden in hun ontwikkeling, wil je je netwerk uitbreiden, jezelf ontwikkelen en volop in contact staan met een breed praktijkveld? Kom dan absoluut naar het hbo. Je zult je hier niet snel vervelen!’