‘Pas als de studenten zich veilig en goed voelen, komt de vakinhoud over’
In augustus 2016 werkt hij maar liefst 40 jaar in het onderwijs. Hij is van huis uit levensmiddelentechnoloog en verzorgde lessen in het vmbo, leerlingstelsel en in het bedrijfsleven. Sinds 1989 geeft hij les bij Stoas Vilentum. Hier combineert hij zijn twee passies en expertisegebieden: exacte vakken als Scheikunde, Voeding en Consumptieve technieken en het meer levensbeschouwelijke afstudeeronderdeel Persoonlijk functioneren.
Lesgeven en volgen
‘Toen ik al jarenlang lesgaf ben ik zelf opnieuw de schoolbanken ingegaan. Bij Fontys en de Universiteit van Twente studeerde ik in deeltijd Theologie en levensbeschouwing. Dan ontdek je hoe andere docenten het doen, hoe andere opleidingen georganiseerd zijn. De werkvormen die ik destijds meekreeg, pas ik nu nog steeds zelf toe.’ Hij pleit dan ook voor meer uitwisseling tussen hogescholen.
Ora et labora
De mix in zijn vakken van de technische naast de meer filosofische kant vindt hij niet alleen leuk maar ook heel waardevol. ‘Als je in het onderwijs werkt, moet je beide kanten ontwikkelen. Ora et labora – hard werken, maar soms ook even stil willen staan en reflecteren op jezelf als persoon en als docent. Want naast ICT, boeken en klaslokalen ben jíj zelf voor de studenten het belangrijkste instrument. Hoe je voor de klas staat, hoe je naar mensen kijkt en naar hun ontwikkeling en groei (wat heus niet altijd vlekkeloos verloopt!): dat heeft veel impact. Ik probeer mijn studenten mee te geven wat in mijn ogen belangrijk is voor de relatie docent en leerling.’
Welzijn student voorop
Hij heeft er plezier in om zijn studenten zover te krijgen dat ze een vak halen en zelfs leuk vinden. ‘Oók een vak als Scheikunde waar velen moeite mee hebben. Zeker bij onze deeltijdopleidingen is de instroom divers. Met humor en een persoonlijke, niet-belerende benadering wil ik iedereen meenemen naar de eindstreep.’ Daarbij vindt hij het welzijn van de studenten minstens zo belangrijk als de vakinhoud. ‘Een goede sfeer, gezelligheid en veiligheid zijn voor mij essentiële voorwaarden. Voor studenten om te leren en voor mij om te functioneren.’
Veel voldoening
Wat het hbo hem brengt? ‘Iets wezenlijks kunnen betekenen. Bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. En wil je jezelf een bepaalde kant op ontwikkelen, dan zijn daar in overleg ook de mogelijkheden voor. Die kansen moet je wel zelf grijpen.’ Hij werkt niet voor niets al zo lang bij Stoas. ‘De sfeer is hier heel gemoedelijk. In de loop der jaren veranderen werkvormen, curricula en ga maar door. Dat zijn voor mij details; de rode draad is aandacht, plezier en het contact met studenten en collega’s. Daar haal ik nog dagelijks veel voldoening uit.’