‘Mijn droombaan is werkelijkheid geworden’
Tijdens haar opleiding Personeel & Arbeid was één docente een grote inspirator voor haar: ‘Een heel gedreven HRM-docente waar ik zoveel van geleerd heb. Je voelde haar passie voor het vak! Zó zou ik ook wel ooit willen lesgeven in het hbo.’ Haar droombaan was dus al snel duidelijk. Maar eerst wilde ze met haar voeten in de klei staan, en werkervaring opdoen in de praktijk.
Brede werkervaring
Ze startte haar loopbaan als intercedent, om na een paar jaar het HR-vak in te gaan. Ze werkte op diverse plekken als HR-adviseur: ‘Van een productieomgeving tot een gemeente. Op de zorg na heb ik in alle branches wel gewerkt. Ik wilde ook graag bewust een brede werkervaring opdoen, om uiteindelijk een goede docent te kunnen zijn.’ Ze specialiseerde zich in gezondheidsmanagement en vitaliteit – ofwel de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. En toen was daar die alumnibijeenkomst op haar oude hogeschool, waar ze de docente sprak die haar zo inspireerde. ‘Ik weet nog dat ik ooit heb gezegd: als jij met pensioen gaat, kom ik ervoor terug. Nu zei ze tegen mij: kom maar solliciteren, want over een halfjaar ga ik met pensioen!’
Je vak levendig maken
In 2009 startte ze op de Christelijke Hogeschool Ede als docent HRM en Bedrijfskunde, met specialisatie vitaliteit en inzetbaarheid. Haar eerste tijd als docent herinnert ze zich nog goed. ‘Elke keer weer voor een nieuwe groep jongeren staan, is best spannend. Maar de openheid en ontvankelijkheid van de studenten geeft mij zoveel energie! Een vak als HRM kan toch wat abstract zijn. Ik vind het geweldig om het vak levendig te maken.’ Ze coacht ook studenten en begeleidt hen tijdens stages in het bedrijfsleven. Om zelf feeling te houden met de praktijk, heeft ze naast haar werk op de hogeschool een klein eigen bedrijf. ‘Ik train bijvoorbeeld leidinggevenden in het voeren van verzuimgesprekken, coach medewerkers die zijn uitgevallen wegens gezondheidsklachten en geef advies over het verlagen van verzuim.’
Aan het denken zetten
Als docent wil ze haar vak doorgeven zonder belerend te zijn. ‘Als vakman wil je de studenten inspireren en de actualiteit erbij betrekken. Als docent is het belangrijk om te kunnen aansluiten bij de groep. Het eerste jaar is weer heel anders dan het vierde. Daarnaast willen wij onze studenten vooral ook graag aan het denken zetten over henzélf. Wie ben ik? Waarom doe ik dit, of vind ik dit? Daar besteden we veel tijd aan. Ook onderling in ons team trouwens: waaróm doen we dit eigenlijk op deze manier? Het is goed om daar regelmatig bij stil te staan.’
Dienend leidinggevende
Na ruim 12 jaar doceren, is ze sinds maart 2021 ook leidinggevende. ‘Maar wel één die blijft doceren en coachen; van de 5 werkdagen doe ik dat nog 2 dagen per week. Dat zou ik niet willen loslaten, tegelijk is er een mooie taak bijgekomen.’ Ze geeft leiding aan een team aan van 40 medewerkers. Waarbij ze benadrukt dat ze een dienend leidinggevende wil zijn: ‘Ik wil het echt samen met het team doen. Ik zie het als mijn grootste taak om alle talenten in het team te benutten en dus goed te luisteren. Waar ligt ieders behoefte? Wat is iemands ontwikkelpotentieel? Het onderwijs verandert continu! Wat zou je willen doen over 5 jaar?’ Een echte people manager dus.
Typisch hbo
‘Geen dag is hetzelfde in hbo. Je kunt hier coachen, onderwijs ontwikkelen, ik draai om de 10 weken weer een nieuw programma met nieuwe collega’s. Alles is altijd in beweging.’ Net als haar vak: vanuit HRM zijn HR Analytics en robotisering belangrijke thema’s. Voor Bedrijfskundigen is de Circulaire Economie de toekomst. ‘Dat betekent dus ook iets voor onze opleidingen.’ Wat gelukkig niet verandert, is hoe de studenten binnenkomen en afstuderen. ‘Hoe bleu ze zijn aan de start, en hoe je ze dan na 4 jaar daar ziet staan met hun diploma. Dat blijft prachtig. Of mailtjes ontvangen van afgestudeerde studenten. Dat is echt de eer van je vak, dat zijn de pareltjes.’