Karin Dassen
Karin Dassen
Docent Bedrijfseconomie
Werkzaam bij Zuyd Hogeschool

‘Slagvaardige professionals opleiden, aan de hand van real life cases’

Ze heeft een achtergrond als bankier. Deed ooit de HEAO, studeerde later Bedrijfseconomie en behaalde tijdens haar tijd in het bankwezen een 2e graad als docent. Haar grootste droom – ingegeven door haar vader die in het onderwijs werkte – was het om nog eens ‘juf’ te worden. Midden dertig realiseerde ze zich: ‘Dan moet ik daar nú voor gaan.’ Met een bak aan werkervaring op zak, een tussenstap als financial controller bij ROC Leeuwenborgh en in vervolg op haar 2e ook een 1e graad, startte ze in 2014 als docent Bedrijfseconomie bij Zuyd Hogeschool.

Buiten naar binnen halen

‘Ik heb vijftien jaar bij ING Bank gewerkt, later nog een internationale functie bij Van Lanschot Bankiers gehad. Dan ondervind je aan den lijve hoe snel de wereld verandert. Ook het onderwijs zie je veranderen. En precies daar ligt mijn passie: de ontwikkelingen die je ‘buiten’ ziet plaatsvinden, vertalen naar het onderwijs. Ik werk graag met real life cases. Daarnaast heb ik een passie voor de regio. Beide kan ik goed kwijt in mijn huidige functie.’

Verrijkend

De overstap van het bedrijfsleven naar het hoger beroepsonderwijs heeft ze als heel prettig ervaren. ‘Ik kwam terecht in een team van kundige professionals die aan elkaar gewaagd zijn. Die het belang van de studenten voorop zetten en samen de klus klaren. Daarnaast ervaar ik veel ruimte voor ondernemerschap binnen de hogeschool.’ Naast haar werk als docent werd ze verkozen tot lid van de MR, waar ze de docenten vertegenwoordigt. Ze is blokcoördinator. En ze denkt mee over actuele thema’s, van internationalisering tot excellentie. ‘Al die nevenrollen vind ik zeer verrijkend.’

Fit for purpose

Het mooie aan het hbo vindt ze de praktijkgerichtheid: ‘We leiden slagvaardige professionals op die fit for purpose zijn. Zo draaiden we het afgelopen jaar een mooi project bij een bedrijf met een excellente groep studenten. Dan komt alles samen: de benodigde basiskennis, 24 century skills laten zien én de juiste mindset hebben. Een dergelijke casus brengt echt iets teweeg. Bij de studenten én binnen zo’n bedrijf.’ Ook zelf zoekt ze de link met de praktijk bewust op. ‘Ik vind het belangrijk om mijn netwerk te onderhouden en vind het fijn dat ik nog steeds op niveau kan samenwerken.’

Blijven vernieuwen

Kies je voor het onderwijs, dan moet je dat echt doen voor je vak en de studenten. Niet voor de vakantiedagen bij wijze van spreken: ‘Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als in het onderwijs. Maar ik krijg er veel voor terug. Het is prachtig om mensen tot ontwikkeling aan te zetten. Tegelijk zijn er nog slagen te slaan binnen het onderwijs, waaraan je een bijdrage kunt leveren. Ik vind het een mooie uitdaging om daar een goede, werkbare balans in te vinden. Blijven vernieuwen, zonder té hard te gaan.’