Jolling Lodema
Jolling Lodema
Manager Bouw & Infra
Werkzaam bij Hogeschool Windesheim

‘Van bèta naar alfa’

Leidinggeven zat er altijd al in. Na zijn studie Elektrotechniek in Twente werkte hij als projectleider in Zwitserland. Daarna stond hij aan het roer van familiebedrijf Lodema Elektrotechniek. Het docentschap zat altijd al in zijn achterhoofd. Na 10 jaar besloot hij het familiebedrijf te verkopen en over te stappen naar het onderwijs. Eerst als docent, nu als manager.

Campussfeer
‘In mijn eigen bedrijf had ik destijds al stagiairs van Windesheim. De hogeschoolcampus deed me erg denken aan die uit mijn studietijd. Te gek, die mengeling van mensen, mentaliteiten, de sfeer van ontwikkeling. Sinds 2005 werk ik er zelf, maar het voelt veel korter. Ik heb 10 jaar lang met veel plezier lesgegeven. Op een donderdag was ik nog directeur bij het familiebedrijf, op maandag stond ik voor de klas. Aan de opleiding Elektrotechniek was op dat moment nog veel te bouwen en ontwikkelen.’

Managen
In 2015 stapte hij over naar de afdeling Bouw & Infra en werd daar manager. ‘Als ik goede ideeën heb, wil ik ze graag doorvoeren. Wat ik daarbij het mooist vind, is mensen in hun kracht krijgen. Vroeger de studenten; nu de docenten. Ik loop veel rond. Praatjes maken. De sfeer proeven.’ Daarnaast vergadert hij, zit hij in stuurgroepen, heeft hij het pakket Huisvesting onder zijn hoede en stuurt hij de werkplaatsen Techniek aan.

Veel mogelijkheden
‘De hogeschool is een grote en brede organisatie. Ik vind het fantastisch hoeveel mogelijkheden je hier hebt. Van minoren ontwikkelen tot een leerlijn opzetten met het werkveld. En binnen onze resultaatverantwoordelijke teams kun je verschillende rollen vervullen: van teamvoorzitter tot afstudeercoördinator, van inzetplanning tot studenttevredenheid. Zie je het als een uitdaging om een gemêleerde groep jonge mensen te laten groeien? Dan zit je hier echt op je plek.’

Skills
Zelf ontwikkelde hij zich ook behoorlijk. ‘Ik ben van bèta een alfa geworden, bleek laatst uit een test! Al denk ik liever niet in hokjes. Ik geloof dat elk mens veel in zich heeft. Op mijn 40e ben ik nog begonnen met gitaarspelen. Juist iets doen wat misschien buiten je skills ligt – daar krijg je binnen het onderwijs alle ruimte voor.’