Joan van den Ende
Joan van den Ende
Docent Master Leren & Innoveren en praktijkonderzoeker
Werkzaam bij Aeres Hogeschool

‘Ik ben echt verliefd geworden op de hogeschool’

Ze studeerde Pedagogische Wetenschappen, specialisatie Onderwijskunde. Tijdens een stage op de Hogeschool van Rotterdam ontdekte ze hoezeer het beroepsonderwijs haar aansprak. Ze bleef er werken, maakte tussendoor een overstap naar een meer commerciële omgeving en werkte als zelfstandige. Totdat ze via een tijdelijke opdracht bij Stoas Vilentum opnieuw in het hbo terecht kwam – en bleef.

Verliefd
‘Ik startte mijn loopbaan als Onderwijskundige op de beleidsafdeling van Hogeschool Rotterdam. Later heb ik veel mbo- en hbo-scholen van binnenuit gezien tijdens mijn werk voor een onderwijskundig adviesbureau. Op een gegeven moment was ik toe aan meer verbinding in plaats van kort binnen organisaties te vertoeven – waar ik overigens wel veel van geleerd heb. Ik ben voor mezelf begonnen en kwam in 2009 via via bij Stoas terecht. Eigenlijk voor een tijdelijke klus, maar ik ben daar echt verliefd geworden en dat was gelukkig wederzijds.’

Ontwikkeling
Ze maakte een enorme ontwikkeling door binnen de hogeschool. ‘Door naast de tijdelijke opdracht – een intranet ontwikkelen – ook een aantal uur les te geven, leerde ik de organisatie goed kennen. Het aantal lesuren werd al snel uitgebreid. En van vooral lesgeven ben ik vrij snel curricula mee gaan ontwikkelen, kreeg ik coördinerende taken, maakte ik de stap naar de Masteropleiding en ben ik onderzoek gaan doen.’ Ze doet praktijkgericht onderzoek: ‘Ik hou enorm van de verbinding met de praktijk. Wij zijn een beroepsopleiding, alles wat we doen staat in dienst van de praktijk.’

Samen oplopen
Haar basis vormt het Masterteam. Ze is als docent en begeleider zo’n twee dagen per week betrokken bij het masteronderwijs en daarnaast nog een aantal uren bij het bacheloronderwijs. Eén dag per week staat in het teken van onderzoek. Het type student binnen het hbo spreekt haar aan: ‘Over het algemeen zijn de studenten heel gemotiveerd en kun je echt de diepte in. Iets bij mogen dragen aan de ontwikkeling van een individu, een stukje samen oplopen. Didactisch puzzelen om je lesstof écht over te laten komen. Dat geeft mij veel energie.’ Het contact met collega’s is goed: ‘Ik ken iedereen, de onderlinge collegialiteit is groot en we werken veel samen.’

Regelruimte
Ze waardeert de vrijheid binnen de hogeschool. ‘Er is bij ons veel regelruimte, zowel om je eigen agenda te bepalen (soms ben ik vroeg thuis voor mijn dochtertje en werk ik ’s avonds nog even door), als de vrijheid om te kiezen wat je per jaar of semester wilt doen.’ Ze volgt een opleiding Proceskunde buiten de deur; intern zijn er regelmatig masterclasses van lectoren of colleges van gastdocenten. ‘Naast vrijheid biedt het hbo veel mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen.’