‘Eigen ondernemer mét de veiligheid van een contract’
Hij werkt op de plek waar hij vroeger studeerde: aan de lerarenopleiding voor de groene vakken. Zelf volgde hij eerst een Hoveniersopleiding. Hij ging naar Stoas Vilentum omdat hij docent wilde worden op een vmbo/mbo-school. Dat werd hij ook, gecombineerd met een parttime baan bij Stoas. Sinds 2010 werkt hij er fulltime als docent en geeft hij vorm aan de internationalisering.
Koffie en warme broodjes
‘Als kleuter was ik al gefascineerd door planten, groen en tuinen. Mijn specialisatie is nu Tuin- en landschapsinrichting. De groene onderwijswereld in Nederland is klein; Stoas is de enige lerarenopleiding op dit gebied. De kleinschaligheid spreekt mij erg aan. De spreekwoordelijke geur van koffie en warme broodjes. Je kent alle studenten bij de naam. En jaren later kom je ze nog steeds tegen.’
Wisselwerking
Hij startte bij Stoas met één dag per week. Parallel daaraan volgde hij een coachingstraject van een jaar. Daarnaast gaf hij les op het vmbo/mbo. ‘Een mooie wisselwerking: bij Stoas was ik bezig met een goed curriculum ontwikkelen. Op de scholen bracht ik in de praktijk wat ik hier doceerde.’ Inmiddels werkt hij er fulltime en maakt hij deel uit van het Propedeuseteam. Er is ook een Hoofdfase-, Afstudeer- en Masterteam.
Inspiratietijd
Eén van de mooiste dingen aan zijn vak? ‘Het mogen inspireren van studenten. Naast ontwikkelingstijd hecht ik veel waarde aan inspiratietijd. Die zit ook in de momenten tussendoor, hangend over de trapleuning. Je hebt hier makkelijk contact met studenten.’ Door zijn vmbo/mbo praktijkervaring kan hij goed de vergelijking maken met het hbo. ‘Het type student en het soort vraagstukken binnen het hbo spreekt mij aan. Het gaat net wat verder: conceptueel denken, visievorming, een onderzoekende houding stimuleren.’
Geen 100% lesboer
Zijn dagen zijn gevarieerd. ‘Je bent geen 100% lesboer. Op dit moment geef ik anderhalve dag per week les, ik ben studieloopbaanbegeleider, bezoek studenten op hun stageplekken, ben regelmatig in het buitenland. Anderhalve dag per week werk ik aan internationalisering, onder meer als voorzitter van een netwerk van Europese hogescholen voor groenonderwijs. Ook doe ik extern gerichte projecten – zo begeleid ik een mbo-school in Paramaribo bij het ontwikkelen van competentiegericht onderwijs. Ik ben als het ware eigen ondernemer mét de veiligheid van een contract.’
Time management
‘Regelmatig vergeet ik dat ik aan het werk ben. Onlangs nog, tijdens een projectweek in Wenen.’ En de werkdruk? ‘Die is hoog, maar ik vind werkdruk ook een gemoedstoestand. Er zijn piekmomenten – vooral aan het einde van een semester – maar je bent wél je eigen planner. Met goed time management kom je een eind.’