Jack Zweipfenning
Jack Zweipfenning
Teamleider Generieke fase People and Business Management
Werkzaam bij Zuyd Hogeschool

‘Van kortdurende trainingen tot teamleider’

Hij studeerde Arbeids- en Organisatiepsychologie in Nijmegen. Tijdens zijn diensttijd kwam hij voor het eerst in aanraking met opleiden. Dat beviel, maar echt het onderwijs in gaan leek hem saai: ‘Elk jaar hetzelfde.’ Hij startte een eigen bedrijf in commerciële verkooptrainingen. Totdat hij bij Zuyd Hogeschool sociale vaardigheidstrainingen ging geven. Eerst nog in combinatie met zijn eigen zaak; sinds 1998 werkt hij fulltime op de hogeschool. Inmiddels als Teamleider. Daarnaast is hij lid van de Raad van Toezicht bij ‘de buren’, Trevianum Scholengemeenschap.

Toch het onderwijs in
‘Toen ik afstudeerde moest je nog in dienst. Iemand tipte mij op de functie van ROAG: Reserve Officier Academisch Gevormd. Ik deed opleidingsonderzoek bij de verschillende onderdelen. Daar maakte ik voor het eerst kennis met interactief onderwijs – destijds nog met beeldplaten. Na mijn diensttijd ben ik voor mezelf gestart en heb ik jarenlang commerciële verkooptrainingen verzorgd. Kortdurende trainingen aan kleine groepen, intensief en met direct effect. Dat sprak mij aan.’ In 1991 zag hij een advertentie van Zuyd Hogeschool voor sociale vaardigheidstrainingen. Dat sloot mooi aan bij zijn manier van werken.

Ideale combinatie
‘Jarenlang heb ik het gecombineerd: kortdurende trainingen geven binnen het bedrijfsleven én op de hogeschool. In 1998 kwam bij Zuyd de functie van stagecoördinator vrij. Voor mij de ideale combinatie van onderwijs en contact met het bedrijfsleven.’ Zeven jaar lang vervulde hij deze rol. In 2005 nam hij de plek in van het Hoofd opleidingen – tijdelijk, was het idee. Maar hij is het nog steeds, met veel plezier. Inmiddels onder de naam Teamleider.

Brandjes blussen
‘Ik regel alles rondom het team. Ik maak opleidingsplannen, voer functionerings- en beoordelingsgesprekken. Regelmatig moet ik ad hoc een brandje blussen, wanneer er onverwachts iemand uitvalt bijvoorbeeld. Daarnaast wil ik bewust de studenten blijven zien. Daarom begeleid ik elk jaar een aantal eerstejaars als studieloopbaanbegeleider.’ Het leukst vindt hij het totaalplaatje: ‘Het contact met studenten, met docenten, de hele bekostiging regelen. En daar de juiste balans in vinden.’

Master
‘Drie componenten maken iemand geschikt voor het hbo: vakkennis, didactiek én kennis van het werkveld. Dat laatste is echt een pre. Bovendien houd je een relatie met het werkveld.’ Daar zorgt hij zelf ook voor. Recent nog volgde hij de Master Personal Leadership, Innovation and Change binnen Zuyd. Samen met mensen uit onder meer de zorg, woningbouw en gemeenten – ‘Heel inspirerend’. Zijn nieuwe kennis bracht hij direct in: ‘Iets als Business Process Improvement leek mij heel nuttig voor onze studenten. Nu hebben we er onderwijs en projecten aan gekoppeld.’

Eén van de mooiste dingen
Wat maakt het hbo zo’n prettige werkomgeving? Voor hem zijn dat de aardige collega’s (‘Iedereen springt hier voor elkaar in’) en het feit dat je je ‘klanten’ blijft zien: ‘Een van onze oud-studenten is nu onze financieel directeur! Ik heb heel wat lichtingen studenten zoekend zien binnenkomen. Later zie je ze terug als collega of bij een bedrijf – Zuyd is een belangrijke leverancier van professionals in de regio. Dat vind ik een van de mooiste dingen: dat je daaraan hebt bijgedragen.’