‘Het was tijd voor een plek waar ik volledig mezelf kan zijn.’
Annette Kappert-White, geboren in Engeland, is sinds mei 2020 verbonden aan Breda University of Applied Sciences (BUas). Daar ging een zeer internationale tijd aan vooraf. Ze groeide op in Jamaica waar haar eerste baan manager in een hotel was. Daarna verhuisde ze voor een studie Design, Media & Management aan de Universiteit van Birmingham naar Engeland, waar ze haar Nederlandse man leerde kennen. Haar carrière in Nederland begon in 2003; ze werd hoofd Design & Technology bij de International School in Hilversum. Vier jaar later werd ze lector bij Wittenborg University of Applied Sciences in Apeldoorn en weer vier jaar later bij de Hotelschool Den Haag. Na enkele jaren pendelen tussen Nederland en Engeland, omdat ze een aantal jaren voor verschillende universiteiten werkte, werkt ze nu bij BUas. ‘Ik had mijn PhD afgerond en was net 50 geworden. Het was tijd om op een plek te gaan werken waar ik volledig mezelf kan zijn.’
Open sollicitatie
Ze stuurde een open sollicitatie voor de functie van docent aan de opleiding Hotel Management, omdat die functie mooi aansloot op haar werkervaring. Vlak nadat ze op ‘verzonden’ geklikt, hing haar huidige manager aan de lijn: ‘Ze vertelde me dat de functie die ik ambieerde niet beschikbaar was, maar wilde weten of ik geïnteresseerd was in een functie binnen het programma Facility Management. Het was zo’n fijn persoonlijk gesprek! Na een paar e-mails heen en weer ontmoette ik haar in mei 2020 voor het eerst in levenden lijve; alsof ik haar al jaren kende.’
Volop uitdaging
Sinds haar start in Breda combineert Annette verschillende functies. Haar werkdagen zijn dan ook intensief: ‘Naast mijn functie als programmamanager Facility Management ben ik MT-lid van de Academy Hotel & Facility Management van BUas. Ik hou me ook bezig met onderzoek en business innovatie; een rol waar ik veel tijd aan besteed. Mijn dagelijkse HR-activiteiten combineer ik met onderzoek naar inclusie en diversiteit, ik schakel met studenten die bezig zijn met hun eindscriptie of stage en heb contact met de werkveldencommissie als brug naar de praktijk. Die afwisseling maakt werken hier zo leuk. Er zijn veel uitdagingen waar ik mijn tanden in kan zetten – en ik hou van uitdagingen.’
Weten voor wie je het doet
Als programmamanager spreekt ze veel mensen die graag als docent aan de slag willen. ‘Door corona ontvangen we extra veel sollicitaties. Van veel sollicitanten krijg ik de indruk dat ze heel graag een baan willen, maar niet per se bij ons of elders in het hbo. Dat begrijp ik, maar het is wel belangrijk dat je weet wat het hoger beroepsonderwijs vraagt. En vooral dat je weet voor wie je het doet. Onze studenten starten hier als ze een jaar of 18 zijn. Alles is nieuw: ze wonen vaak voor het eerst op zichzelf en beginnen vaak met een taalachterstand, omdat al onze opleidingen in het Engels worden gegeven. Oog hebben voor de individuele student, de ‘pastorale’ kant van het werk, dat maakt werken in het hbo zo mooi en belangrijk.’
‘Ik wil dat ál onze studenten succesvol worden’
Ze is trots op de beoordeling van de accreditatiecommissie, die onlangs de opleiding Facility Management onder de loep nam. ‘Hun oordeel was dat onze opleiding zich van vergelijkbare opleidingen onderscheidt dankzij onze cultuur, die zich echt kenmerkt door diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. In Nederland wordt al rond je elfde jaar bepaald of je wel of niet op schema ligt voor een toekomst in het hoger onderwijs. De suggestie dat iedereen daarbij gelijke kansen heeft, klopt niet. En het is niet opgelost als jonge mensen eenmaal het hbo hebben bereikt. Ik wil dat ál onze studenten succesvol worden, ongeacht hun afkomst of achtergrond. Mensen die daaraan willen bijdragen en die de mogelijkheden van elke individuele student zien, die zijn bij ons op hun plek.’