‘Er hangt hier een prettige, ondernemende sfeer van kansen zien in plaats van beperkingen.’
Na een studie Landbouwplantenteelt aan Wageningen University & Research (WUR), deed ze daar ook een promotieonderzoek en bleef er werken als onderzoeker. Totdat ze in 2014 de vacature voor lector bij Aeres Hogeschool zag: ‘Die matchte één op één!’ Het misverstand dat je op hogescholen geen echt onderzoek kunt doen, ruimt ze graag uit de weg. Juist de directe link met de praktijk maakt het voor haar zo mooi en geeft veel voldoening. ‘Zeker in combinatie met het werken met de nieuwe generatie.’
Bewuste keuze
‘Bij de WUR ben ik gegroeid van junior tot senior onderzoeker. Ik heb een afdeling getrokken en veel internationaal onderzoek gedaan. Het was een mooie tijd, maar toen de mogelijkheid voorbij kwam om als lector aan de slag te gaan op de hogeschool heb ik die kans met beide handen gegrepen.’ Vier jaar lang werkte ze nog 50% voor de WUR en 50% als lector. ‘Daarna heb ik heel bewust full-time voor onderzoek bij Aeres Hogeschool gekozen. Het is geweldig om met jonge mensen te werken die leuke en innovatieve ideeën hebben. Er zit veel initiatief in de nieuwe generatie. Bovendien gaat de kennis die je hen meegeeft nog zo’n 40 tot 50 jaar mee, dat vind ik ook een mooi idee.’
Internationale projecten
Als lector werkt ze binnen Aeres Hogeschool met een team van 4 personen die zich richten op onderzoek op het gebied van grasland en beweiding. ‘Daarnaast heb ik meteen vanaf het begin een groep mensen uit het mbo en hbo om mij heen verzameld met wie ik regelmatig van gedachten wissel. Geen officiële kenniskring dus, maar wel een groep van circa 25 personen die in wisselende samenstellingen bijeenkomt.’ Een nog grotere groep vormt de werkgroep “Grazing” van de European Grassland Federation met maar liefst 250 personen. Ze is initiator en voorzitter van deze werkgroep. ‘Internationale projecten vond ik altijd al erg leuk. Toen ik naar de hogeschool ging, dacht ik dat dat zou stoppen maar in tegendeel. Met de werkgroep bestuderen we de ontwikkelingen in Europa op het gebied van beweiding. In een ander internationaal lopend onderzoek, Pathways, onderzoeken we vanuit Aeres op dit moment hoe we in de hele keten en in alle sectoren kunnen zorgen voor een meer duurzame veehouderij voor ondernemers en de maatschappij.’
Elke dag anders
Ze werkt fulltime. Geen dag is hetzelfde: ‘Ik voer veel overleg met zowel het bedrijfsleven als docenten en onderzoekers uit binnen- en buitenland over lopende projecten en opdrachten. Ik coach studenten. Ik ben voortdurend bezig met het schrijven van nieuwe projectvoorstellen en als lector publiceer je ook regelmatig. Daarnaast beantwoord ik op m’n laptop vragen van over de hele wereld. Die variatie bevalt me heel erg goed.’ Lachend: ‘Ik werk op de meest vreemde tijden, maar dat is geheel mijn eigen keuze.’ Ze heeft met name te maken met studenten die in hun laatste studiejaren zitten: ‘Zij volgen vakken of minoren met grasland- en beweidingsopdrachten of doen een afstudeeronderzoek. Af en toe sta ik voor de klas als gastdocent.’
Ondernemende werksfeer
‘Onze docent-onderzoekers staan meer voor de klas, net als de docenten. Ik praat hen geregeld bij over de meest recente inzichten uit onderzoek. Samen kijken we welke nieuwe kennis uit onderzoek we kunnen inbouwen in het curriculum. Andersom houden ze mij weer up-to-date in waar de studenten mee bezig zijn. Een mooie wisselwerking. Er hangt hier een heel prettige, ondernemende werksfeer. Een sfeer van kansen zien in plaats van beperkingen. Nieuwe ideeën worden toegejuicht en ook echt uitgevoerd met elkaar. We kennen en benutten elkaars capaciteiten en gaan met z’n allen voor een betere toekomst. Samen sterk, dat kenmerkt ons wel.’
Issues uit de praktijk onderzoeken
Waarom onderzoek doen op een hogeschool? ‘Als je lector wordt, kom je al vanuit een onderzoeksetting. Ik denk dat het enthousiasme voor de jongere generatie en de werksfeer voor mij de doorslag hebben gegeven. Je hoort soms nog het misverstand dat je op een hogeschool geen echt onderzoek doet. Dat weerleg ik graag! Onze onderzoeken zijn wetenschappelijk onderbouwd. Het verschil met meer fundamenteel onderzoek is dat er altijd een link in zit naar de praktijk. We gaan direct in op issues die leven in de praktijk. Vind je het dus leuk om onderzoek te doen dat er echt toe doet? Kom dan naar de hogeschool toe!’