Entertainer en ondernemer ineen
Na zijn opleiding Interactieve Marketing bij Saxion trad hij in dienst bij het marketingbureau van een van zijn docenten. Zo kwam hij al snel weer met het onderwijs in aanraking. Hij hielp mee in de voorbereiding van colleges, stond ook voor de groep. Dat beviel zo goed, dat hij al snel meer ging lesgeven. Als freelance docent werkte hij op wel zeven hogescholen. Daarnaast was hij jarenlang zelfstandig adviseur in marketing en innovatie. In 2007 trad hij in vaste dienst bij Saxion. ‘Mijn vak is echt mijn hobby. Elke werkdag voelt als een vrijdagmiddagborrel.’
Broekie
‘Toen ik startte als hbo-docent, was ik niet veel ouder dan de studenten die ik lesgaf. Ik doceerde toen nog niet fulltime; ik had daarnaast een eigen bedrijf in internationale studentenhuisvesting en was marketingadviseur. In die rol gaf ik onder meer bedrijfstrainingen. Bij die trainingen voelde ik me pas echt een broekie. Maar zo’n 1-0 achterstand vind ik alleen maar fijn. Ik sta makkelijk voor een groep, vind het mooi om mensen te enthousiasmeren en mee te nemen.’ Inmiddels is hij fulltime hbo-docent. In deze functie is hij in zijn eigen woorden entertainer en ondernemer ineen.
Entertainer én ondernemer
‘Ik probeer de studenten altijd het gevoel te geven dat ze op de eerste rij zitten bij een cabaretier. En dan die cabaretier die net dat randje opzoekt. Ik zoek interactie en spanning, dan ontstaat er een leuke wisselwerking. Ik pretendeer niet de alleswetende docent te zijn. Ik leer net zoveel van mijn studenten als andersom. Verder heb ik me nog nooit zó vrij en ondernemend gevoeld als sinds ik volledig in het onderwijs werk. Op de hogeschool is er volop ruimte voor initiatieven en innovatie. Ik bepaal zelf hoe mijn lessen eruit zien. Ik denk gevraagd en ongevraagd mee over verbeteringen in het onderwijs. Die rol als docent en adviseur voelt als gegoten.’
‘Typisch Frank’
Regelmatig kreeg hij een vak toegewezen met de vraag om er wat meer sjeu aan te geven. ‘Doe ik iets geks, dan kijkt niemand daar van op. ‘O, dat is Frank’, is dan de reactie. Het lesgeven is alleen maar makkelijker geworden. Op een gegeven moment sta je ver genoeg boven de stof om minder strak voor te bereiden en in te spelen op wat er op dat moment, in de groep, gebeurt. Discussies voeren, studenten leren om hun eigen mening te vormen – dat maakt het een heerlijk vak.’ Hij zorgt ervoor dat hij zelf ook bijblijft. Na een aantal jaren lesgeven behaalde hij aan de Universiteit Utrecht de master New Media & Digital Culture. In de dagelijkse praktijk staat hij volop in contact met het werkveld; in zijn geval hotels, omdat hij lesgeeft binnen de Hospitality Business School.
Bevoorrecht
‘Eigenlijk werk je binnen het hbo in een bevoorrechte omgeving. Al je collega’s zijn hoogopgeleide mensen met wie het goed sparren is. Niet altijd, maar vaak wel zijn het net als ik extraverte types die het leuk vinden om voor een groep te staan. Ik heb hier dan ook veel vrienden gemaakt. Ik voel me ook bevoorrecht met de studenten die ik lesgeef: ze zijn slim, levenslustig en communicatief vaardig.’ En wat de werkdruk betreft? ‘Natuurlijk is het heus wel eens druk, maar ik maak strenge keuzes voor mezelf. Ik besteed geen tijd aan onzinnige zaken. Zo weet iedereen, ook mijn studenten, dat ik zo min mogelijk mail. Maar stuur je mij een appje, dan krijg je al snel een reactie.’ Lachend: ‘Mijn vakgebied is niet voor niets Nieuwe Media.’