Kevin Kettering
Kevin Kettering
Docent Bewegingsonderwijs
Werkzaam bij Iselinge Hogeschool

Je eigen vakkennis overdragen in een sportzaal met Digibord

Hij deed de opleiding tot leraar Lichamelijke Opvoeding aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Gaf gymles binnen het voortgezet onderwijs en op diverse basisscholen. Tot er een vacature voorbijkwam bij Iselinge Hogeschool. Nu draagt hij zijn praktijkervaring over aan studenten en groepsleerkrachten die zelf sportlessen gaan verzorgen.

Best spannend

‘Toen ik ging werken, lagen de banen niet voor het oprapen. Ik ben er echt ingerold, in eerste instantie via invalbanen. Mijn Master Bewegen en Sportinnovatie aan de HAN heb ik in deeltijd gedaan. Tijdens die master hoorde ik via via over een vacature bij Iselinge Hogeschool. Dat leek me zo’n mooie kans, dat ik gereageerd heb en het is gelukt. In 2015 ben ik gestart op de hogeschool. Dat vond ik nog best spannend. Zelf een sportles geven, ging me goed af en vind ik nog steeds heel leuk. Maar nu ging ik studenten de tools aanreiken om goede gymlessen te verzorgen.’

Kinderen hebben bewegingsdrang

Er lag geen kant-en-klaar lesprogramma klaar, maar dat vond hij juist wel prettig. ‘Natuurlijk was er wel een globaal programma en de kaders waren helder. Er lagen ook nog oude readers, maar tegenwoordig gebeurt alles digitaal.’ Samen met twee externe collega’s zette hij het huidige lesprogramma op. De lessen vinden plaats in een sportzaal mét Digibord. ‘We verzorgen bewegingsonderwijs aan de tweedejaars studenten, gericht op gymlessen aan groep 1 en 2 van de basisschool. Daarnaast ontvangen we leerkrachten van de groepen 3 tot en met 8 uit het basisonderwijs, die bij ons een applicatiecursus volgen om sportlessen te mogen verzorgen. Daar staat 2 jaar voor, 1 dag in de week. En natuurlijk zorgen we ervoor dat ál onze studenten het nut van goed bewegen meekrijgen. Al tijdens de introductiedagen, maar ook op sportdagen en outdoor kampen. De kinderen die zij later lesgeven, hebben nou eenmaal bewegingsdrang!’

Veel voldoening

Hij heeft minder contacturen dan voorheen, in het primair en voortgezet onderwijs. Uiteraard is het type leerlingen ook totaal anders: ‘Studenten willen wel gestuurd worden, maar niet te veel. Ze willen zelf ervaren en ontdekken. Dat vind ik juist zo leuk. Het plezier van jonge kinderen tijdens de gymles vind ik nog steeds fantastisch. Maar het omgaan met studenten en terugzien wat ze allemaal geleerd hebben, geeft ook een heel goed gevoel.’ Net als de teamspirit op de hogeschool: ‘Heel solistisch werken of vooral samenwerken met je duo-partner is binnen het hbo ondenkbaar. Onderwijs ontwerpen en implementeren, dat doe je écht samen.’

Meer dan lesgeven

Overigens doet hij nog veel meer. ‘Dat past ook wel bij een kleine hogeschool; we moeten alle taken met elkaar invullen.’ Hij is studieloopbaanbegeleider van de eerstejaars studenten. Voorheen was hij ook stagebegeleider. Hij ondersteunt de module ‘Werk aan de winkel’, waarbij studenten zelfstandig een event of activiteit organiseren voor een school. En hij is voorzitter van de Opleidingscommissie. ‘Daarin zitten studenten, stagebegeleiders en docenten bij elkaar. Erg leuk is dat, om gelijkwaardig over allerlei zaken te praten.’ Kortom, naast de sportzaal ziet hij wel degelijk de rest van de hogeschool voorbijkomen. ‘Die afwisseling bevalt mij goed.’