Lonneke Brands
Lonneke Brands
Instructional Designer
Werkzaam bij Saxion

Een versnelling geven aan het online onderwijs

Ze studeerde Psychologie aan de Universiteit Twente. ‘Ik was altijd al geïnteresseerd in mensen en hun gedrag.’ In de loop van haar studie zoomde ze steeds verder in op leren en ontwikkelen. Ze behaalde de Master Instructie, Leren en Ontwikkeling. Na enkele bijbanen in het onderwijs ging ze kersvers afgestudeerd aan de slag in haar huidige functie bij Saxion.

Nieuwe functie

‘In de laatste fase van mijn studie had ik twee bijbanen: ik was Techniekdocent in het basisonderwijs, in een leerroute voor excellente leerlingen. Daarnaast werkte ik twee dagen per week bij het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van Saxion. Zo kon ik alvast proeven van het werkende leven en was ik tegelijk meer wetenschappelijk bezig. Werken op de hogeschool beviel me goed. Na mijn afstuderen heb ik een maandje vakantie gehad; daarna kon ik direct starten in een nieuwe functie –Instructional Designer. We startten destijds met z’n zessen, met als doel: een versnelling geven aan het online onderwijs.’

Flipping the classroom

Als Instructional Designer helpt ze academies en docenten om hun vakken op andere manieren vorm te geven en meer ‘blended’ aan te bieden. Precies wat past bij de 21e eeuw: niet alleen face-to-face, maar ook online onderwijs. ‘Bijvoorbeeld via flipping the classroom, waarbij je de normale gang van zaken omdraait. In plaats van te starten met theorie aanbieden in het klaslokaal, krijgen studenten de theorie aangeboden in een online leeromgeving met video, spel of simulaties, eventueel aangevuld met literatuur. In de bijeenkomsten met hun docent draait het vervolgens om verdieping van de materie. Zo is er tijdens de colleges meer ruimte voor discussie, persoonlijke aandacht en ingaan op vragen.’

Teamwork

Ze werkt binnen het programma ICT & Onderwijs. Hierin werken functioneel beheerders, instructional designers – inmiddels negen – en adviseurs per academie met elkaar samen aan met name vragen vanuit de academies, en daarnaast ook aan losse projecten. ‘Ik werk voor verschillende academies en kom dan ook regelmatig op verschillende locaties. Op dit moment ondersteun ik de Saxion Parttime School, waar onze deeltijdopleidingen worden aangeboden, bij het ontwikkelen van blended modules. Toen we van start gingen in deze nieuwe functie wisten we niet hoe lang we ‘nodig’ zouden zijn. Maar er gebeurt nog steeds zóveel! Learning analytics, open onderwijsmaterialen… Er blijft van alles te ontwikkelen.’

Waarom werken in het hbo?

Ze vindt het erg leuk om op een hogeschool te werken. ‘Vind je jongvolwassenen een leuke doelgroep om te begeleiden en heb je vakkennis in huis? Dan kan ik het je zeker aanraden. Er zijn veel functies waarvoor je op een hogeschool terecht kunt: naast lesgeven denk ik dan ook aan administratief werk, onderzoek doen of bijvoorbeeld management. Het primair onderwijs lag mij ook, maar binnen het hbo ben je nog directer bezig met beroepsrelevante vakken. Je leidt de professionals van de (nabije) toekomst op.’