Tim Waters
Tim Waters
Docent Infrastructure, Security & Management
Werkzaam bij Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - HAN

De wereld een beetje veiliger maken

Informatiebeveiliging en nog specifieker, IT Security, is zijn specialisme. Zijn hele studie- en loopbaan tot zover draait rond dit thema. Het bracht hem van een mbo- en hbo-studie naar de universiteit. En na een aantal jaren in het bedrijfsleven naar een baan als fulltime docent op de HAN. Met daarnaast af en toe nog een opdracht als zelfstandig consultant. ‘Dat helpt me meteen om bij te blijven; de ontwikkelingen gaan snel.’

Keuze maken

‘Ik heb een mbo-studie Systeembeheer gedaan en daarna een opleiding Netwerk Infrastructuur Design aan Hogeschool Zuyd. Op mijn eerste werkplekken in het bedrijfsleven kreeg ik zijdelings al te maken met security – ik vond het een interessante tak van sport. Bij het consultancybureau LBVD ben ik er verder ingedoken en intern opgeleid tot ethisch hacker. Om de context van organisaties en de vraagstukken die er spelen nog beter te begrijpen, heb ik daarnaast Bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit. Op een gegeven moment kwam ik op het punt om voor mezelf een keuze te maken: een carrière in de commerciële wereld, of mijn kennis inzetten voor studenten?’

Op het lijf geschreven

Het werd het laatste. ‘Ik wil de wereld een beetje veiliger maken, en als ik daar de professionals van de toekomst in kan opleiden vind ik dat heel mooi. Bovendien sloot een baan in het onderwijs – met school- of studiejaren – goed aan op het werkritme van mijn vrouw, die in het basisonderwijs werkt.’ Toen hij de vacature voor Docent Infrastructure, Security & Management bij de HAN zag, wist hij meteen dat die hem op het lijf geschreven was. ‘Op alle drie deze terreinen was ik geschoold of werkzaam geweest.’ Sinds november 2014 werkt hij fulltime als docent. Hij heeft geen moment spijt gehad van deze keuze.

Persoonlijk contact met studenten

‘Natuurlijk was het in het begin spannend. Ik ben wel goed begeleid: ik liep steeds een dagdeel mee met een ervaren docent, en gaf dan een of twee dagen later precies dezelfde les. Parallel daaraan volgde ik een didactische training. Vroeger gaf ik regelmatig presentaties voor kleinere groepen, ook directies. Maar voor 30 studenten staan is toch wat anders. Wat hielp, is dat ik altijd de rol van specialist heb gehad.’ Hij geniet ervan als hij studenten écht verder kan helpen. ‘Oog voor de studenten hebben vind ik belangrijk. Met ze meeleven, het persoonlijke contact. Niet zomaar een cijfer uitdelen, maar als het een slecht cijfer is ook even stilstaan bij waaróm het niet lukte. En kijken hoe het de volgende keer beter kan.’

Vrijheid

Een gemiddelde week bestaat uit veel projectonderwijs. ‘Binnen onze opleiding geef je steeds 10 weken les, daarna brengen de studenten de lesstof in de praktijk en coach je hen daarbij.’ Daarnaast is hij Profielcoördinator: ‘Ik ben eerste aanspreekpunt bij vragen van studenten over bijvoorbeeld een minor of een stage. Daarnaast coördineer ik zaken binnen ons team, van de verslaglegging van overleggen tot de evaluatie van projecten.’ Hij waardeert de vrijheid binnen zijn werk. ‘We werken met zelforganiserende teams; we ontwikkelen ons eigen onderwijs.’ Een nadeel kan zijn dat het hollen of stilstaan is gedurende het studiejaar. ‘In toetsperiodes met veel leeswerk is het soms aanpoten. In de periode daarvoor, als de studenten zich voorbereiden, is het juist een stuk rustiger. Maar met goed plannen kom je een heel eind!’