‘Bij alles wat ik doe staan de studenten voorop’
Van oorsprong is ze docent Engels en Nederlands. Ze werkte lange tijd in de volwasseneneducatie. Na een overstap naar de commerciële wereld gaf ze trainingen, onder meer communicatietrainingen en Persoonlijke Effectiviteit. Sinds 2007 werkt ze bij Fontys.
Opmerkelijk
‘Eigenlijk best opmerkelijk dat ik bij een ICT-opleiding werk, terwijl ICT niet mijn achtergrond is. Ik houd me binnen Fontys bezig met de professionele ontwikkeling van studenten. Toen ik binnenkwam, was ik verantwoordelijk voor de trainingen in beroepsvaardigheden. Dat liep van het curriculum ontwikkelen en een team opbouwen tot zelf trainingen verzorgen. Erg leuk om te doen. Dat raakte al heel erg aan mijn huidige functie, want ook toen had ik veel te maken met studenten die gingen stagelopen of afstuderen.’
Heel divers
Als stage- en afstudeercoördinator heeft ze drie taken. ‘Allereerst richting de studenten: ik geef voorlichting over afstuderen, help bij het zoeken naar een goede plek, geef sollicitatietrainingen. Daarnaast onderhoud ik de contacten met bedrijven waar onze studenten terecht komen. Netwerken en matchen zijn dan belangrijk. En ik stuur het team van afstudeerbegeleiders aan. Ik leid bijvoorbeeld de intervisiebijeenkomsten.’ Haar werkdagen zijn divers. ‘Heb ik geen afspraken? Dan heb ik bijna een kantoorbaan: ik bereid overleggen voor, werk feedback aan afstudeerders uit. En dan heb je ineens weer een dag vól meetings. Of je bent op pad: deze week was ik bij een symposium in Amsterdam, ik had een kick-off bij de Gemeente Eindhoven en een kick-off bij een bedrijf in Veghel.’
Student centraal
Een dag per week werkt ze als docent-onderzoeker voor het Lectoraat Dynamische Talentinterventies. ‘Ik houd me bezig met de werkplek als leeromgeving. Hoe kun je leren op de werkvloer?’ Het leukst aan haar baan vindt ze het contact met de studenten. ‘Bij alles wat ik doe, ook in mijn onderzoeken, staan de studenten voor mij centraal. Ik vind het erg leuk om ze te begeleiden, te motiveren en te zien groeien. Vanaf het moment dat ze hier binnenkomen tot aan de professionals die wij uitzwaaien.’
Je eigen baan creëren
Waarom zou iemand voor werken in het hbo kiezen? Wat haar betreft moet de liefde voor onderwijs en voor de studenten voorop staan. ‘Daarnaast heb je veel vrijheid en autonomie, en veel ontwikkel- en scholingsmogelijkheden. Je kunt echt de baan creëren die bij je past. Om mij heen is niemand op één ding blijven hangen. Mensen hebben verschillende rollen, dat is ook de charme van werken op een hogeschool. Verder zie ik een groot verschil met het mbo, waar sprake is van leerplicht. Hier komt de studenten omdat ze willen. Je hebt echt met een gemotiveerde doelgroep te maken. Dat geeft veel energie.’