Maerhaba Yishake
Maerhaba Yishake
Docent
Werkzaam bij Saxion

Begrip kweken voor andere culturen

Ze groeide op in China. Daar studeerde ze Engels aan de universiteit van Xinjiang. Ze was docent Engels op Xinjiang Medical University, totdat ze voor een master naar Europa ging. In Linköping, Zweden haalde ze haar master in Science for Sustainable Development (Climate change & Water). Voor een stage én voor de liefde kwam ze in Nederland terecht. Ze woont en werkt hier nog steeds met veel plezier.

Taal- en cultuurtrainer

‘Mijn eerste kennismaking met Saxion was een stage bij het International Office. Na deze stage kon ik daar iemand vervangen voor een zwangerschapsverlof. Daarna moest ik verder kijken en besloot ik voor mezelf te beginnen als taaltrainer. Op een gegeven moment gaf ik een workshop aan een groep docenten van Saxion over de Chinese taal en cultuur. Een van hen viel mijn goede Engels op en toen ging het balletje rollen. Ik kon voor één dag in de week starten als docent Engels op de hogeschool. Dat is doorgegroeid naar mijn huidige functie, waarin ik vijf dagen per week als docent werk.’

Informeel contact

Ze geeft les binnen de School for Commerce and Entrepreneurship. Haar hoofdvak is Engels, daarnaast geeft ze lessen in cultuur, ethiek en living technology. Ongeacht het vak waarin ze lesgeeft, is cultural awareness heel belangrijk voor haar: ‘Studenten leren omgaan met verschillende achtergronden en belangen. Niet te snel oordelen, begrip krijgen voor andere culturen.’ Precies zoals ze zelf deed, met de overstap van de Chinese cultuur naar Nederland. ‘De contacten met studenten zijn hier heel laagdrempelig. Als docent ben je veel meer hun gelijke dan in China het geval is. In het begin was dat best wennen! Ik vond de studenten soms maar onbeschoft’, zegt ze lachend. ‘Nu waardeer ik het juist dat je een informeel en relaxt contact hebt; zowel als docent en student onderling, maar bijvoorbeeld ook met je eigen leidinggevende.’

Van kind naar volwassene

Ze geeft les aan verschillende leeftijdsgroepen. Van jonge studenten tot de vaak meer volwassen deeltijdstudenten. ‘Lesgeven aan volwassenen is op een andere manier uitdagend. Zij willen over het algemeen meer bereiken in minder tijd en zijn van zichzelf al heel gemotiveerd. De jonge studenten die een voltijdstudie volgen zijn naast hun studie meestal druk met volwassen worden, op allerlei manieren. Ik vind dat geweldig om te zien; hoe zij als ‘kind’ het eerste jaar binnenkomen, en in het derde jaar ineens als ‘volwassen’ student terugkomen van hun eerste stage.’

Thuis werken

Op het moment van spreken is ze weer enkele maanden aan de slag na een zwangerschapsverlof, ze kreeg haar tweede kind. ‘Ik vind het fijn om te merken dat ik de ruimte krijg om rustig op te starten. Ik kan op dit moment bijvoorbeeld meer thuis werken. Die flexibiliteit vind ik heel positief aan het hbo.’ Een mooie nieuwe beweging binnen de hogeschool vindt ze het project Smart Solutions, waarin opleidingsoverstijgend wordt samengewerkt door studenten. Ze gaat er studenten coachen. ‘Nieuwe technologie vind ik een leuk onderwerp. Hoe mooi is het om door meer samen te werken, nog betere resultaten te boeken. Daar draag ik graag aan bij.’