‘Als teamleider kun je veel verbindingen leggen’
Bij alles wat hij doet, heeft hij de praktijk goed in het vizier. Dat was al zo toen hij Pedagogische Wetenschappen studeerde en bewust koos voor een deeltijd pabo-opleiding daarnaast. Voor de klas staan dus, met de voeten in de klei. Dat is nog steeds zo nu hij teamleider op de hogeschool is. ‘We leiden mensen op voor de praktijk. Dat betekent dat je met die praktijk moet samenwerken.’
De volle breedte in
Al tijdens zijn masterjaar Pedagogische Wetenschappen en zijn tweede jaar deeltijd pabo kwam er een kleine vacature vrij voor onderzoeksdocent op Thomas More Hogeschool. Hij besloot ervoor te gaan. ‘Toen ik beide opleidingen had afgerond, groeide dat al snel uit van 2 naar 3 en van 4 naar 5 dagen per week. Ik ben vier jaar docent onderzoek en pedagogiek geweest en ben inmiddels vijf jaar teamleider.’ Als teamleider is hij verantwoordelijk voor het tweede en derde leerjaar van de voltijd pabo-opleiding. ‘Ik geef leiding aan 20 docenten. Dat betekent sparren op vakinhoud, maar ook gesprekken voeren over bijvoorbeeld contracten, carrièreverloop en ambities. Dat meedenken in de breedte spreekt mij heel erg aan.’
Samen bouwen
Elke werkdag is anders. Kan hij een gemiddelde werkdag omschrijven? ‘Dan heb ik in de ochtend bijvoorbeeld een teamoverleg met docenten waarin we terugblikken op de afgelopen drie weken. Daarna heb ik een individueel gesprek met een docent en een overleg met het roosterbureau. In de middag heb ik een teamleidersoverleg en probeer ik ook nog wat mails te beantwoorden.’ Als teamleider staat hij middenin de organisatie. ‘Naast de vakinhoud heb je ook veel te maken met ondersteuners, van het roosterbureau tot het toetsbureau. Samen bouw je de hogeschool.’
Over én met studenten praten
Hij begeleidt ook nog steeds studenten op hun stageschool. Dan is die praktijk weer goed in beeld. ‘Ook op de hogeschool wil ik graag toegankelijk zijn voor de studenten. We vergaderen ons suf óver de studenten, maar ik wil ook mét de studenten praten over de opleiding. Daarom organiseer ik regelmatig een inloopspreekuur. Dan kunnen ze melden waar ze zoal tegenaan lopen of bespreekbaar maken wat zij belangrijk vinden tijdens hun opleiding. Naast hun professionele ontwikkeling vinden we hun persoonlijke ontwikkeling net zo belangrijk. Het is mooi om de studenten zichzelf te laten ontdekken. Hier mogen ze fouten maken en nieuwe dingen ontdekken.’
Verbinder
Hij ziet zijn rol als die van een verbinder. ‘Als teamleider kun je veel verbindingen leggen. Intern, bijvoorbeeld tussen docenten en ondersteuning. Maar ook door het werkveld op te zoeken. Spreek ik bijvoorbeeld een schoolleider met een nieuw schoolconcept, dan bespreken we dat intern en soms nodigen we een schoolleider uit om college te geven aan de studenten. We kijken hoe we nieuwe ontwikkelingen kunnen vertalen naar onze opleiding. Zo halen we buiten naar binnen.’