Margreet  Koopman
Margreet Koopman
Managementassistent Academie voor Theater & Dans
Werkzaam bij ArtEZ University of the Arts

‘Al schakelend de dag door’

Na een opleiding tot PR-assistent werkte ze een tijd bewust een tijd via een uitzendbureau om op verschillende plekken secretariële functies te vervullen en in verschillende sectoren ervaring op te doen. Bij een accountantskantoor was ze vervolgens jarenlang vast in dienst. Sinds september 2018 werkt ze bij ArtEZ: ‘Dat was een hele omslag, van kantoorleven naar kunsthogeschool!’

Complexe agendaplanning

‘Het onderwijs sprak mij altijd al aan, omdat er altijd wat gebeurt. De dynamiek, werken met jonge mensen. Toen een goede vriendin mij op de vacature voor managementassistent bij ArtEZ wees, was ik er helemaal klaar voor. Ik assisteer de Academie voor Theater & Dans en dan met name de directeur. Ik weet nog dat zij zich in haar eerste week hier afvroeg of ze echt een assistent nodig had om haar agenda te plannen, maar al na één week zei dat ze helemaal begreep waarom. Voor haar complexe agenda is goed plannen een must en een taak op zich. Bovendien is het fijn om een  aanspreekpunt te hebben voor mensen die de directeur nodig hebben, om wat voor reden dan ook. Die rol vervul ik dus ook.’

Ad hoc op haar best

Waar nodig staat ze de opleidingshoofden bij, die in allerlei landelijke netwerken zitten. Ze verzorgt de planning en organisatie van hun meetings en notuleert deze sessies. Ook verzorgt ze de planning en notulen van het wekelijkse academieoverleg. ‘Daarnaast maak ik nieuwsbrieven, voer ik personele mutaties door, heb ik veel contact met de managementassistent van het College van Bestuur en spring ik in voor andere managementassistenten bij afwezigheid. Goed kunnen plannen is wel een vereiste voor deze functie. Snel kunnen schakelen en inventief zijn is ook handig. Geen dag is hetzelfde, maar ik hou wel van ad hoc uitdagingen. Een projectbijeenkomst met spoed beleggen, een belangrijke afspraak ergens tussen schuiven. Voor de roostering van de ruimtes is er gelukkig een andere collega; dat is een taak op zich.’

Professioneel bedrijf vol prikkels

Wat maakte het vooral tot een hele omslag, na haar werk bij het accountantskantoor? ‘De prikkels! Ik werk in het Theatrium,  een gebouw onder de grond, waar zich ook de studio’s en drie theaterzalen bevinden. De pianobegeleiding bij danslessen, de muziek bij workshops, studenten die om je heen aan het oefenen zijn… Daar moest ik in het begin echt aan wennen. Maar als ik nu thuiswerk, ook vanwege corona, mis ik het.’ Lachend: ‘Om vervolgens weer te moeten wennen als ik op de hogeschool ben!’ De veelzijdigheid van haar werk en de sprankelende werkomgeving maken dat ze haar werk met veel plezier doet. ‘Soms wordt het misschien wat geromantiseerd, het kunstonderwijs. Ondertussen draaien we gewoon echt een professioneel bedrijf met elkaar.’

 Vertrouwen en dynamiek

‘We vertrouwen op elkaars kennis en kunde. En iedereen is heel flexibel, dat vind ik ook superfijn. Een boodschap doen tussendoor of onverwachts je kind ophalen; dat vertrouwen krijg je gewoon. Daarnaast is er alle ruimte om jezelf verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het inzetten van duurzame inzetbaarheids- of professionaliseringsuren of het volgen van een opleiding. Zelf kan ik nog zoveel leren in de praktijk. In de tijd dat ik hier nu werk, heb ik voor mijn gevoel drie banen gehad: eerst assisteerde ik een directeur die na een jaar helaas wegging, daarna voor 5 opleidingshoofden die de plek samen interim invulden, nu werk ik alweer anderhalf jaar voor de huidige directeur. Elk jaar is totaal anders. Kortom: de dynamiek die ik hier dacht te vinden, is er absoluut!’