Terug naar blogoverzicht

Op de hei met de collega’s

Twee dagen de hei op met mijn ruim 60 collega’s. We zijn in de vier jaar dat ik nu bij HBO-ICT werk verdubbeld. Twee dagen die namens de manager in het teken staan van leren met én van elkaar. Maar vooral teambuilding en fun. We brengen kennis van buiten naar binnen, delen in workshops veel van de ervaringen en vragen van collega’s. En komen een half dagje in het eigen team samen om het 360 graden jaargesprek te voeren of wat andere zaken te regelen die anders door tijdsgebrek bleven liggen.

Bij kunnen praten met collega's die je niet elke dag ziet.

Twee belangrijke overstijgende thema’s die we oppakken is wat we doen aan onderzoek en wat verandert in het HBO-i competentiemodel.

Ondergeschoven kindje

Hogescholen hebben twee agenda’s: een onderwijskundige (de educatieve kant, het lesgeven en het uiteindelijk laten afstuderen van de studenten) en de onderzoekskant. We trainen studenten in onderzoek en er wordt, bijvoorbeeld via kenniscentra en lectoraten, op diverse thema’s onderzoek gedaan in en met bedrijven en andere werkvelden. We zijn niet voor niets een ‘University of Applied Sciences’. Het is wel een onderschoven kindje. Het zou moeten leiden tot de volgende transfer: aan onderzoeksopdrachten werken lectoren, docenten en studenten samen en de resultaten komen terug in het onderwijs. Dan wordt iedereen er beter van. En slimmer. Dat vereist wel aandacht en organisatie, en onderwerpen van onderzoek die ‘dichtbij’ de docenten en studenten staan.

Zo is aan onze HBO-ICT opleiding het lectoraat ICT-Innovatie in de zorg verbonden. Die is door de keuze voor ‘zorg’ wel smal geformuleerd. Wij willen daar graag moderne onderwerpen als blockchain, AI, data analytics en meer in krijgen.

Goede inhoudelijke discussies hoor, maar onderzoek, en dat is goed om de aandacht op te vestigen, staat te laag op ons prioriteitenlijstje.

Ontspanning

Voor, tijdens en na het eten is er ruimte voor ontspanning. Onze analytische talenten worden tijdens een moorddiner getest. En zoals wel vaker, Mark van de gemeente was de dader. Daarna kaarten, bowlen, drankje erbij en in de kamers van Fletcher in Epe gingen de lampen soms pas laat uit.

Professionele ontwikkeling

In de workshops kwam in die twee dagen veel voorbij. Als je heel veel onderdelen in je opleiding stopt, van het eerste jaar tot aan afstuderen in het vierde jaar en dan ook in vier afstudeerrichtingen, is het onmogelijk als individuele docent om te weten wat er allemaal gebeurt. En dan lopen er ook nog een coachings- en professionele vaardigheden-lijn langs.

Die professionele ontwikkeling vinden we superbelangrijk. Communicatie (mondeling én schriftelijk), creativiteit, in staat zijn je werk, studie en je studie-werk-balans te ordenen is daar een onderdeel van. Er zitten heel veel aspecten aan deze professionele kant. Het is dan ook erg goed dat het HBO-i competentiemodel van vijf naar zes competenties is uitgebreid met Professionele vaardigheden.

Het is onmogelijk om als individuele docent te weten wat er allemaal gebeurt binnen de opleiding.

Werken aan bewustwording

Collega Carla liet ons werken aan een schrijfopdracht die in het begin van het eerste jaar gegeven wordt aan alle studenten. In één uur schrijven worden ze zich bewust van waar ze willen staan in hun leven, wat hun verwachting is van hun studie, hoe ze hun vrije tijd besteden, schetsen ze een beeld van hun ideale toekomst en nog meer van dat soort zaken. Ze formuleren een zestal doelstellingen en een “I will“-statement dat ze aan elkaar voorlezen, printen en op sociale media publiceren. Er zit theorie en onderzoek achter deze werkwijze. Door de intensiteit van de opdracht en het delen met je omgeving blijkt het rendement voor een flink deel van de studenten te stijgen.

Onderliggende denkbeelden zijn gebaseerd op de levenswijsheden achter Ikigai en het werk van Angela Duckworth’s Grit over passie en doorzettingsvermogen. Bekijk van Duckworth ook eens de zeer succesvolle Grit-factor Ted-talk. Zo paren we dus professionele vaardigheden en onderzoek aan een betere bewustwording bij studenten.

Na twee dagen zijn we weer opgeladen. We hebben nieuwe collega’s opgenomen in ons midden en de, succesvolle, HBO-ICT codes laten zien. Wat bij kunnen praten met collega’s die je niet elke dag ziet. Het was weer mooi zo.