Terug naar blogoverzicht

Lesgeven is een partnerschap tussen docenten én studenten

Wanneer je ergens nieuw bent, bijvoorbeeld als nieuwe docent voor het eerst voor de klas staat, kun je wat onzeker zijn. Althans, ik heb het vermoeden dat vele collega’s zich de eerste les nog wel kunnen herinneren als een spannend moment. Nieuwe gezichten, onbekend met de manier van lesgeven en het belangrijkste, hoe gaan de studenten op je reageren?

Wanneer je nieuw bent, bijvoorbeeld als nieuwe student voor het eerst je nieuwe klas inloopt, kun je wat onzeker zijn. Ik heb het vermoeden dat vele studenten zich hun eerste kennismaking nog wel kunnen herinneren als een spannend moment. Nieuwe gezichten, onbekend met de lessen en het belangrijkste, hoe gaan je klasgenoten op je reageren? “What could possibly go wrong?”

Inwerktraject

Docenten krijgen een inwerktraject om goed van start te gaan. Daarnaast krijg je als nieuwe docent de mogelijkheid om een cursus didactiek te volgen, waarin je met een groep werkt aan onder andere verschillende werkvormen in de les, het ontwerpen van onderwijs en het begeleiden van studenten. Vaardigheden die cruciaal zijn voor een beginnend docent. Je geeft immers les aan toekomstig professionals, dan moet je zelf ook professioneel voor de groep kunnen staan.

Studenten worden via een introductieweek aan elkaar voorgesteld, ‘ingewerkt’ en dan toch wel een beetje in het diepe gegooid. “Succes! Dit is de studiehandleiding en gaan met die banaan”. Wat ik terugkrijg van studenten is, dat ze in de eerste weken vaak last hebben van een complete informatie-overload. Scholar, studiehandleidingen, studieboeken, collegesheets en een docent die hen informatie geeft. En dat is nog maar voor 1 vak. De studenten krijgen zo’n stortvloed aan informatie over zich heen, dat ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Ik snap wel dat ze dan niet goed kunnen filteren en in de stress schieten.

Een beetje orde scheppen in de chaos van die studentenkoppies

Een ouderwetse ouderavond

Afgelopen december was er een ouderavond georganiseerd voor alle ouders van propedeuse studenten. Je zou zeggen dat het idee van een ouderavond best wel ‘schools’ is, daar ben ik het wel mee eens. De ouderavond was tegen mijn verwachtingen in erg druk bezocht en veel ouders hebben de kennismaking met de Studieloopbaanbegeleider (SLB’er) van hun zoon of dochter als heel prettig ervaren. Ik op mijn beurt vond het prachtig om de ouders van ‘mijn’ studenten te zien. Een paar ouders pik je er namelijk zo tussenuit, “u bent vast de moeder van…”. Alle gokjes waren een succes. Ook de manier van praten, reageren en aandachtspanne was griezelig overeenkomstig met dat van hun zoon of dochter.

Maar naast dat ik het informele kennismaken erg belangrijk vind, vind ik het ook de taak van een SLB’er om de ouders te laten kennismaken met het leerklimaat van de Hogeschool en de visie die ik heb op de begeleiding van studenten. Ik vind dat de Hogeschool een prettige, maar ook veilige leeromgeving moet zijn waarin studenten zich volledig op hun studieactiviteiten kunnen richten. Als SLB’er probeer ik makkelijk benaderbaar te zijn, zodat studenten ook in gesprek gaan over studiebelemmeringen, of dat nu iets in de klas is of daarbuiten.

“U bent vast de moeder van…”.

Stijl van lesgeven

Tijdens het eerste half jaar ben ik me bewust geworden van het feit dat niet elke student leert zoals ik dat zou doen. Wat voor mij als docent logisch is, is voor een student soms volstrekt onlogisch. Je bent als docent niet alleen verantwoordelijk voor het overbrengen van de lesstof aan de studenten, maar ook voor een goed leerklimaat waarin de studenten de lesstof goed kunnen opnemen en verwerken. Een beetje orde scheppen in de chaos van die studentenkoppies. Sommigen krijgen haast een burn-out na de eerste periode. Als ik hen dan kan helpen door gestructureerd de lesstof aan te bieden, inclusief handvatten hoe je de stof het beste kunt opnemen en toepassen, dan zijn ze daar erg mee geholpen.

Daar heb ik nu mijn lessen op aangepast, voor elke student een stukje aandacht om het opnemen en verwerken van de lesstof nog beter te laten slagen. Lesgeven is een partnerschap tussen docenten én studenten. Want als docent c.q. begeleider kan ik nog zo hard werken als ik wil, maar 10 x 0 blijft gewoon 0.

Wil je meer praktijkverhalen lezen van hbo-docenten? Lees dan hier meer.

De auteur

Mathijs Timmermans
Van origine opgeleid in foto- en videoproducties, stapte Mathijs na enkele jaren in de tv-wereld over[…]
Bekijk de pagina van Mathijs